Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Annonse
2022 var nok et spesielt år for bilindustrien. Det som skulle være et år hvor ting stabiliserte seg etter to år med covid-utfordringer, og hvor markedet skulle normalisere seg igjen, ble i stedet preget av krigen i Ukraina, komponentmangel og fraktutfordringer. Totalt gikk varebilmarkedet ned 12,3 prosent sammenlignet med 2021. Samtidig melder de aller fleste importørene om store ordrereserver, og mange har lengre ventelister ved inngangen til 2023 enn de hadde ved inngangen til 2022. Til tross for lange ventetider på enkelte modeller, så rapporteres det om få kanselleringer av bestilte biler.
Topp for Toyota
Det ble tett i toppen, men året oppsummert viser at det ble registrert 224 flere Toyota varebiler enn Volkswagen varebiler i 2022. I 2021 var det faktisk enda tettere. Da gikk VW av med seieren, 130 biler flere enn Toyota på 2. plass det året.
Tross seieren i 2022, var det et krevende år for Toyota i 2022 med usikre leveransetider på bilene. Når det gjelder Proace har det vært en utfordring å få tak i dieselbiler, mens situasjonen har vært noe enklere når det gjelder de elektriske variantene. Det gjenspeiler seg også i elbil-statistikken der Proace electric topper foran lillebror Proace City electric på 2. plass.
Også i pickup-segmentet tronet Toyota øverst med sin Hilux, tross en utfordrende situasjon med en lengre stopp i produksjonen grunnet flom.
Ned fra tronen
Et av selskapene som har hatt store utfordringer med leveranser i 2022, er Volkswagen. Dette er faktisk første gang siden 2005 at Volkswagen ikke har gått seirende ut på varebilstatistikken. Før VW-æraen tronet Toyota flere år på toppen av pallen, mye takket være den nærmest udødelige HiAce-modellen.
– Vi må gratulerer gode bransjekolleger med seieren, og samtidig forsikre dem om at vi har alle ambisjoner om å være nummer én igjen neste år. God konkurranse er viktig, men aller viktigst er selvsagt kundene våre. Det står ikke på interessen fra markedet, og vi skulle ønske at vi hadde klart å utlevere enda flere av de bilene vi har solgt, sier kommunikasjonssjef Lars Joakim Hanssen hos den norske Volkswagen-importøren.
De første eksemplarene av Volkswagens nye ID. Buzz ankom landet tidlig i fjor høst, i tillegg har det vært problemer med deleleveranser fra underleverandører på andre modeller fra Volkswagen. Dette har ført til lange ventetider, og god ordrereserve inn i 2023.
Mestselgende modell
Mercedes-Benz Vito topper suverent statistikken over mestselgende varebilmodell i 2022. Hele 3599 ulike Vito, EQV etc. ble registrert i Norge i fjor, hvilket er nesten 1000 flere biler enn nestemann på lista (VW Transporter). Med Vito i spissen kunne Mercedes innta 3.-plassen på merkestatistikken. Totalt ble det registrert 5038 Mercedes med grønne skilter i 2022. Varebilsjef Per Ragnar Johansen forteller at dersom man kunne tatt med lastebil- og bussregistrerte Sprintere, samt personbilregistrerte «varebiler», ville tallet vært 6010 Mercedes-Benz «varebiler» fra Bertel O. Steen i 2022.
Johansen forteller at det har vært et utfordrende år også for Mercedes, men at de spesielt på Vito har vært i en bedre situasjon enn mange av konkurrentene. Citan har også hatt sitt beste år siden 2013, og dersom flere biler hadde vært tilgjengelige ville temmelig sikkert flere blitt registrert i Norge i 2022. Mercedes har god ordrereserve inn i 2023.
Stellantis
Det er litt spesielt at Toyota er å finne på toppen av registreringsstatistikken med biler som er produsert av Stellantis (Citroën, Fiat, Opel og Peugeot). Mens Toyota har hatt en OK leveringssituasjon på elvarebilene, har nemlig situasjonen vært en annen for merkene som importeres hos Bertel O. Steen. Her har det vært en utfordrende leveransesituasjon gjennom hele 2022. Informasjonssjef Stein Pettersen forteller at det har vært uforutsigbart hvilke av merkene som har fått biler. Det har også vært en del utstyrsvarianter som det har vært problemer med i perioder. Blant annet skulle nye Fiat Doblo blitt introdusert på tampen av fjoråret, men grunnet leveranseproblemene så er det utsatt til starten av 2023.
Leveransesituasjonen har ført til en stor ordrebank for 2023, større enn den merkene hadde med seg inn i 2022. Det ser imidlertid bedre ut med tanke på produksjonskapasiteten inn i 2023 enn det som var tilfelle gjennom fjoråret. Pettersen skryter av forhandlerne som har hatt kontakt med kundene og funnet løsninger for de som venter på biler. Det går blant annet på at mange har fått forlenget leasing-periodene. Et annet positivt trekk for kundene som har kjøpt biler som skal byttes inn i nye, er at bruktprisene har holdt seg meget godt i varebilsegmentet.
Elektrisk øker
De siste årene er modellutvalget av elektriske varebiler økt betydelig, både når det gjelder antall modeller som er tilgjengelige og rekkevidde. Det siste har stor betydning for økningen i antallet registreringer. På tampen av fjoråret kom også de første elektriske pickupene på plass. Økningen av elektriske varebilregistreringer fra 2021 til 2022 var på 24 prosent. Andelen elektriske biler i varebilsegmentet har økt fra 17 prosent i 2021 til 24,2 prosent i 2022. Denne ville nok vært enda større om importørene hadde fått tak i flere biler.
To av el-nykommerne er Volkswagen ID. Buzz Cargo og Ford E-Transit. E-Transit rakk å bli vinner av det tyngste segmentet, med Maxus e-Deliver 9 hakk i hæl. I tillegg ble over 100 E-Transit registrert som «lastebil inntil 4250 kg totalvekt» som kan kjøres med B-førerkort. I dette segmentet finner vi også en del Fiat e-Ducato og Maxus e-Deliver 9.
De to minste varebilklassene ble toppet av hver sin Toyota, henholdsvis Proace electric og Proace City electric.
I løpet av året sa vi også farvel til toppselgeren blant elvarebilene de siste 10 årene, Nissans e-NV200 som nå er erstattet av Townstar.
Et segment i oppløsning?
Om vi går noen år tilbake i tid, var pickup bilen alle produsentene snakket om. Dette var det hurtigst voksende segmentet i Europa, og alle måtte ha en pickup på programmet. Dersom vi ser bort ifra de amerikanske modellene, er det i ferd med å bli et tynt utvalg igjen.
Når det gjelder antallet registreringer av pickup, er dette nesten halvert fra toppåret 2019. Etter den tid har jo som kjent ingenting vært normalt. Toyota hadde utfordringer med flom på fabrikken, noe som gjorde at produksjonen stoppet i lengre tid. Ford får ny modell, og fabrikken er bygget om for å tilpasse produksjonen til dette. Isuzu startet 2022 relativt normalt, men det ble en tøffere og tøffere situasjon utover året. For 2023 ser det imidlertid lovende ut, med høyere produksjon og løfter om flere biler til Norge.
Toyota toppet segmentet med Hilux, foran Ford Ranger og Isuzu D-Max på tredjeplass i 2022. Dette er faktisk også de eneste som i øyeblikket er i markedet. Amarok har vært på vent, og kommer tilbake først til sommeren. Tidligere har Mercedes X-klasse og Fiat Fullback takket for seg, mens Renault Alaskan aldri kom på programmet til Renault i Norge. Ved inngangen til 2022 var det stopp i Nissan-produksjonen i Barcelona, og dermed forsvant en av de klassiske importørene. Selv om Mitsubishi L200 fikk et oppsving i 2022, er modellen nå borte fra prislistene til den norske importøren.
På tampen av fjoråret ankom de første Maxus eT90 Norge. Dette er en helelektrisk pickup som importøren har store forventninger til. Ford Ranger og Ranger Raptor kommer i helt nye utgaver i 2023, og Toyota får GR Sport-utgaven av Hilux på plass nå i starten av året.
Det blir også spennende å se om vi etter hvert vil se noen av de mange elektriske pickupene som er annonsert i det amerikanske markedet, her hjemme. Først og fremst tenker vi på Rivian som har sagt at de skal inn i Norge, men også Ford F150 Lightning som fikk mye oppmerksomhet under sitt besøk i Norge sist høst. De andre store amerikanske pickup-produsentene, RAM og Chevrolet, har også vist elektriske versjoner som vil bli lansert i nær fremtid. Toyota jobber med en hydrogenversjon av Hilux som vil være klar om et års tid.
Det er også et spørsmål om hvilke av de «europeisk/asiatiske» modellene som starter elektrifiseringen, og det kan også komme flere kinesiske modeller i markedet.