Selv i pandemiåret 2020 ble det registrert litt over 30.000 varebiler i Norge. Deretter ble 2021 noe bedre, før registreringene sank til drøyt 28.000 varebiler i 2022 og 2023. I 2024 ble det registrert 27.496 biler. Faktisk er det kun 2003 (22.799) og 2009 (22.579) som har vært svakere på 2000-tallet.
Hvis vi ser på de ulike varebilsegmentene, er det en liten reduksjon blant de minste varebilene. I mellomklassen finner vi det eneste segmentet med en økning på 10 %. Begge disse segmentene har både i 2024 og tradisjonelt vært de to sterkeste segmentene, og de utgjorde til sammen nær 80 % av varebilsalget i 2024.
De største varebilene hadde en kraftig nedgang i 2024. Dette segmentet er det minste i Norge, men ett av de sterkeste i Europa.
Pickupsalget har en liten reduksjon, men er et spennende segment hvor det ventes mye utvikling i løpet av 2025.
Småvarebiler
Her har ID. Buzz Cargo fullstendig tatt over rollen som storebror Transporter har hatt i en årrekke, kun med et lite avbrudd i 2022 da Vito var mestselgende modell. De to siste årene har ID. Buzz vært mestselgende varebil i Norge. Sammen med Maxus eDeliver 7 er dette de eneste varebilene som leveres med firehjulsdrift.
Toyota Proace City kommer på en 2.-plass i klassen, før Volkswagen igjen er representert med Caddy.
I 2025 kommer den elektriske versjonen av den nye Ford Transit Courier. Det blir også interessant å se om vi får noen nye kinesiske aktører inn i dette segmentet i løpet av året.
Mellomklassen
Også i denne klassen finner vi VW på topp. Transporter er tradisjonelt øverst, men i 2024 ble den tett fulgt av Ford Transit Custom. Ford har store ambisjoner om å bli markedsleder i 2025, så vi får se om det blir en ny klasseleder når vi gjør opp status i januar 2026.
Mercedes-Benz Vito, som var Norges mest solgte varebil i 2022, endte på 3.-plass i denne klassen.
Blant årets nyheter er den nye Transporter, som først kommer med tradisjonell drivlinje. Senere kommer den også med en elektrisk drivlinje som skal leveres med firehjulsdrift. Også Ford Transit Custom, som Transporter deler plattform med, vil få firehjulsdrift på sin elektriske versjon.
De store
I denne klassen, som er den minste av varebilklassene, har registreringene gått tilbake med hele 24 %. Ford Transit tok førsteplassen, tett fulgt av Volkswagen Crafter og Mercedes Sprinter på tredjeplass. Disse tre utgjør godt over 80 % av alle registreringene i segmentet.
Ser vi på de elektriske versjonene som er lastebilregistrerte, gjorde Transit det langt bedre med over 700 registreringer. Av disse er det den elektriske versjonen som selger best. For biler under 3.500 kg totalvekt er det noe flere dieseldrevne, men med nær 250 elektriske biler mellom 3.500 og 4.250 kg totalvekt er det et klart flertall elektriske.
Etter at Enova fjernet støtten til elektriske varebiler, har salget av slike biler gått noe tilbake. Vi ser også at med en Enova-støtte som først trer inn over 4.250 kg totalvekt, får heller ikke "unntaksbilene" drahjelp. Dette har ført til at segmentet (3.500-4.250 kg totalvekt med B-førerkort) har falt kraftig.
I løpet av 2024 ble det lansert flere nye modeller i denne klassen. Flere av de elektriske modellene kan nå tilby rekkevidder på over 400 kilometer, noe som gjør at de fleste oppdrag kan utføres elektrisk. En svakhet er hengervektene, som foreløpig er begrenset for de fleste. Kun Iveco har "maksvekten" på 3.500 kilo.
Alternativer
Ser vi på drivlinjene, har dieselandelen økt noe, selv om totalvolumet er svakere enn i 2023. Andelen elbiler har gått noe tilbake, med drøyt 700 færre registrerte elektriske varebiler i 2024 enn i 2023. Også bensin- og hybridversjonene har hatt en svak tilbakegang, mens det ble levert én gassdrevet bil mer enn i 2023.
Elektrisk
Som nevnt har andelen elektriske varebiler gått noe tilbake i 2024 sammenlignet med 2023. Elbilforeningen er kritisk til dagens politikk og mener at avgiftsnivået på dieseldrevne varebiler må opp, samtidig som elvarebiler bør få tilgang til kollektivfeltene. De hevder at det ikke står på utvalget av elektriske varebiler, men overser blant annet at mange modeller ikke har god nok hengervekt til å erstatte dieselbilene. Videre er det flere spesialkjøretøy som enda ikke er klare for elektrifisering, og kjøre- og hviletidsreglene må kanskje justeres for at de tyngste elvarebilene fullt ut skal kunne erstatte dieselvariantene.
Volkswagen ID. Buzz Cargo står for nær 50 % av registreringene, noe som tyder på at markedet ikke har de riktige kjøretøyene til riktig pris tilgjengelig. Toyota kaprer 2.- og 3.-plassene med markedsandeler på henholdsvis 10 % og 6 %, en kraftig tilbakegang fra 2023 da de hadde ca. 13 % og 12 % markedsandel. En nykommer i 2024 er E-Transit Custom, som på noen få måneder tok en 5.-plass med drøyt 4 % markedsandel. Det blir interessant å se hvordan drivlinjene i mellomsegmentet utvikler seg i 2025, spesielt når søstermodellen fra Volkswagen blir tilgjengelig.
Pickuper
Selv om pickuper ikke er typiske varebiler, blir de fleste registrert under denne kategorien. I 2024 har det skjedd mye i dette segmentet. De første elektriske pickupene har etablert seg, og to merker som vanligvis topper statistikken har opplevd en liten tilbakegang. Toyota har hatt den kraftigste tilbakegangen, med hele 45 %, mens Isuzu også har en reduksjon i antall registreringer.
Vi har i denne statistikken valgt å samle Ranger og Ranger Raptor. Dermed ender Fords Ranger-familie på topp, med Hilux på 2.-plass og Amarok på 3.-plass.
Med innføringen av elektriske pickuper ser vi flere 5-setere, både som personbiler og i varebilstatistikken.
I 2025 vil det komme nye elektriske pickuper fra Isuzu, som dermed blir den første av de "tradisjonelle" pickup-leverandørene som elektrifiserer. Ford lanserer hybrid drivlinje på Ranger, og Toyota kommer med en 48V mildhybrid på Hilux. JAC har registrert to T9 EV, som er firehjulsdrevne pickuper. Maxus planlegger lanseringen av eTerron 9, så det blir mange nyheter på pickup-fronten. Spørsmålet er om noen av de andre elektriske pickupene lansert i USA vil finne veien til Europa. BYD lanserte nylig en elektrisk pickup i Mexico – vil den komme til Europa? Så vidt vi kjenner til foreligger ingen slike planer, men hos verdens raskest voksende elbilprodusent - i øyeblikket - kan ting endre seg rask.