Posten øker satsingen på innovasjon – nå trengs kloke og kreative hoder
Posten Innovasjonshub utvider, og trenger hjelp av smartinger som kan forberede den snart 375 år gamle bedriften på fremtiden.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Posten har overlevd som logistikkselskap siden 1647, og har dermed måtte fornye seg kontinuerlig. Nå går utviklingen raskere enn noensinne, og konkurransen er hardere. Da må de tenkes nytt. Det må tenkes kreativt. Og det må være lov til å prøve og feile.
Her kommer Postens Innovasjonshub inn i bildet.
– Postens Innovasjonshub er både et fysisk sted, i tredje etasje i Posthuset, men også en filosofi og arbeidsmåte. Det skal synliggjøre en satsing på innovasjon, og det skal gi et fysisk og mental rom for å samarbeide på tvers av organisasjonen, forklarer Sven Richard Magerøy Tønnessen.
Han er ansatt som leder for fremtidsteknologi, eller Head of Emerging Technology om du vil, og ser nå etter nye kollegaer som kan bidra til å gjøre Posten forberedt på fremtiden. Han kaller dem fremtidsteknologer og fremtidsrådgivere.
– Jeg skal ha en gjeng teknologieksperter, som kan teste og demonstrere ny teknologi, for eksempel roboter, og som kan bistå med implementering når tiden er moden. Så skal jeg har fremtidsrådgivere som skaper etterspørsel. De skal være ute og inspirere, snakke med ledere, ha workshops, legge opp strategier, slik at vi skaper knagger i hodene på de folkene dette er relevant for, sier Tønnessen.
Forbereder ansatte og ledere
I et selskap med 14.000 ansatte krever dette ganske mye. Og det er ikke nok at lederne er med på laget, også de ansatte som blir berørt av den nye teknologien må også være klare, forklarer han.
Tønnessen mener det er viktig at de som blir berørt, blir informert og oppdatert tidlig i prosessen, og ikke plutselig får kastet noe nytt på seg.
– Da sier han «det har jeg ikke tid til, jeg har disse konkrete problemene jeg må løse nå» og da får man kanskje ikke implementert en løsning som kan være lønnsom. Men om den samme personen i løpet av de tre siste årene har sett en tidlig versjon av en roboten som prøves ut på lagergulvet, og du vet at det finnes et miljø som jobber med dette og kan hjelpe deg med dette, da har du ganske mange knagger å henge det på. Og den dagen jeg kommer og sier at «Nå er det klart! Nå bør du gjøre dette!», da er han klar og etterspørselen etter den nye teknologien er der. Det gjør at vi kan få implementert nysatsingen i morgen, og ikke om tre år, sier Tønnessen.
Feiling er læring
I Innovasjonshuben er det også rom for å gjøre prosjekter der målsettingen er rent læringsutbytte. For eksempel testet Posten for få år siden en IoT-løsning for å spore rulleburene sine, som hadde en lei tendens til å komme på avveie. Det var mulig å spore burene, men det var ingen lønnsomhet i det.
– Var det da et mislykket prosjekt? Nei, for nå vet vi mye og har funnet et selskap som kan ha løst den nøtta. Så da kan det hende vi får implementert dette om kort tide, sier Tønnessen.
Positiv toppledelse
Tønnessen begynte i Posten i november, og har opplever at den tilsynelatende litt trauste giganten, er en arbeidsplass med stort rom for innovasjon.
– Konsernledelsen vil at vi skal bygge forventning og forståelse. Som statlig eid, men privat drevet selskap, slipper vi å måtte jage kvartalsresultater hele tiden. Vi må tenke at vi skal være relevante i all fremtid, ikke at vi nødvendigvis skal slå PostNord i morgen, sier Tønnessen.
Ambisjonen er ifølge stillingsannonsene å bli «Norges mest spennende teknologimiljø i Norges mest innovative selskap». Søknadsfrist på stillingene i Innovasjonshuben er 2. juni.