Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Slik skal Misana og Misida se ut etter ombyggingen med tre nye rotorseil. De vil også få nye navn; Trans Sol og Trans Hav.

Halverer utslipp med ombygging

Sea-Cargo bygger om to av sine skip og installerer blant annet rotorseil, og optimaliserer fremdriften.

Kort fortalt

  • Sea-Cargo investerer i ombygging av skipene Misida og Misana for å redusere drivstofforbruket med opptil 50%.
  • Installasjon av rotorseil og nye propeller vil øke drivstoffeffektiviteten betydelig.
  • Skipene vil også få solcellepaneler og batterisystemer for ytterligere energibesparelser.

Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

Sea-Cargo tar et stort steg mot en mer miljøvennlig fremtid ved å investere i omfattende ombygginger av skipene Misida og Misana. Oppgraderinger og fokus på bærekraftige løsninger skal redusere drivstofforbruket med opptil 50 prosent. Ombyggingen skjer sommeren 2025 ved Western Shipyard i Klaipeda.

Ny teknologi gir store besparelser

Blant de viktigste forbedringene er installasjon av tre rotorseil fra Norsepower, som vil utnytte vindenergi for å produsere ren fremdrift. I tillegg får skipene nye, optimaliserte propeller fra Kongsberg designet for en marsjfart på 14 knop, noe som vil øke drivstoffeffektiviteten betraktelig, opplyser Sea-Cargo i en pressemelding.

For å redusere utslippene ytterligere vil det bli montert en NOx-skrubber fra Pureteq, som vesentlig senker luftforurensningen. Oppgradering av maskineri og kontrollsystemer fra Wärtsilä vil inkludere avanserte energibesparende funksjoner og nytt utstyr for bedre sikt og sikkerhet.

Solenergi og batteriteknologi

Skipene øker også lastekapasiteten under dekk, samtidig som det vil bli utstyrt med 1600 kvadratmeter solcellepaneler. I tillegg installeres batteri- og frekvensomformersystemer fra NES, med landstrømtilkobling og teknologi for å redusere effekt-topper.

Et nytt kraftstyringssystem fra Smart Automation vil integrere rotorseil- og batteriteknologi for optimal energibruk. Kombinasjonen av vindassistert fremdrift, batterilagring, optimalisert energistyring og solenergi vil gi en betydelig reduksjon i drivstofforbruk og utslipp.

Historiske navn gjenbrukes

For å hedre selskapets maritime arv vil skipene få nye navn: Trans Hav og Trans Sol. Disse navnene stammer fra Seatrans' første kystfartøyer fra 1970-tallet, som fraktet biler mellom Nord-Norge, Oslo og Drammen.

Misida og Misana har siden 2020 seilt mellom Vestlandet og kontinentet i Sea-Cargo-systemet, og denne ruten vil de fortsette på etter ombyggingen. De nye skipene er designet av Marine Design & Consulting, mens prosjektutviklingen utføres av Western Baltic Engineering og Naval Tec.

Powered by Labrador CMS