Ved Kongsberg Maritime Training Center på Grilstad utenfor Trondheim har Kongsberg avanserte simuleringsmuligheter.

Testet Schenker og Ekornes’ sjødrone

Kongsberg Maritime har simulert autonom seiling mellom Sykkylven og Ålesund havn. 

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tidligere i juni gjennomførte DB Schenker og Kongsberg Maritime en fullskala simulering av det fremtidige skipet som skal gå mellom Ekornes’ fabrikk i Sykkylven til Ålesund Havn. Dette er en del av en mulighetsstudie og en viktig milepæl i prosjektet.

De to alternative rutene fra Sykkylven går enten korteste veien gjennom det trange Vegsundet og i praksis Ålesund sentrum, eller rundt via Breisundet, som er en lengre tur og med mer eksponering for vær og vind.

Planen er at et elektrisk og autonomt skip skal frakte containere med ferdige produkter fra Ekornes’ fabrikk i Sykkylven til Ålesund containerhavn, for videre eksport. Samtidig skal råvarer til fabrikken fraktes motsatt vei. Skipet skal erstatte tradisjonelle feederfartøy.

Demonstrasjonen fant sted hos Kongsberg Maritime Training Center på Grilstad utenfor Trondheim. Her har man forberedt og testet seiling med skipet under forskjellige værforhold, og ulike ruter for å samle inn data om energibruk, hastighet, tidsbruk og navigeringsutfordringer.

Det planlagte skipet skal forsyne Ekornes med råvarer, og frakte varer fra Ekornes til Ålesund havn for eksport.

Den primære ruten for denne seilingen er gjennom Vegsundet som gir en utfordrende navigering og i lav fart, men samlet sett energibesparende og fordelaktig.

– En av utfordringene kunden har gitt oss, er et ønske om å gå gjennom det trange sundet Vegsundet. Våre simuleringer viser at dette er veldig utfordrende på grunn av grunt vann og den komplekse navigeringen som kreves i området. Vi fant også ut at grunnet den lave hastigheten som trengs for å passere området trygt, bruker du mer tid, men mindre energi på å gå gjennom sundet enn å gå rundt Breisundet, sier kaptein Gunnar Gudmundseth.

Det er en forutsetning at dette skipet skal være ubemannet og følgelig vil det ikke være noen bro på skipet. Så langt har ikke de nye skipene som er fullelektrisk og planlagt å være kommet til stadiet med full autonomi.

Dette skipet skal ikke ha folk om bord og det gir rom og plass til last og teknologi der hvor man ellers har fasiliteter beregnet på mannskap. Dette skal bli det første i sitt slag i verden.

Demonstrasjon hos Kongsberg Maritime var en milepæl i dette prosjektet. Til stede var også representanter for Sjøfartsdirektoratet og Naval Dynamics som har designet skipet. Det er lagt ned et stort og krevende arbeide så langt. Dette er et pionerarbeide og viser norsk spisskompetanse og innovasjonskraft. Arbeidet fortsetter nå med videre design av skip og systemer, samt prosessen med myndighetene rundt sertifisering og regelverk som må på plass for denne typen skip.

– Vi flytter en betydelig del av transporten vår fra vei til sjø, og vi er veldig heldig som får jobbe med visjonære kunder som Ekornes som ønsker å utforske dette autonome og elektriske fartøy-konseptet med oss. En av utfordringene er å holde kostnadene nede. Derfor har vi behov for å utforske bruk av autonome fartøy også i DB Schenker, sier Atle Kristiansen, sjef for Key Account i DB Schenker.

– Innovasjon ligger i Schenkers DNA. Det er derfor vi har eksistert i over 150 år, hele tiden mens vi utvikler oss sammen med ledende partnere og kunder, legger han til.

Powered by Labrador CMS