Autonomt skip mellom Sykkylven og Ålesund
DB Schenker-sjef Knut Eriksmoen kaller konseptet «Stressless Ekspress». Det planlagte autonome og elektriske skipet skal nemlig frakte møbler fra Ekornes’ fabrikk.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Torsdag signerte møbelgiganten Ekornes og skipsdesigner Naval Dynamics, i tillegg til Kongsberg Gruppen, Massterly og DB Schenker en avtale om forstudier til en ny autonom sjørute.
Planen er at et elektrisk og autonomt skip skal frakte containere med ferdige produkter fra Ekornes’ fabrikk i Sykkylven til Ålesund containerhavn, for videre eksport. Samtidig skal råvarer til fabrikken fraktes motsatt vei. Skipet skal erstatte tradisjonelle feederfartøy.
– Jeg håper vi kan være i gang om 18 måneder til to år, forteller CEO i Ekornes, Roger Lunde, til MT etter at prosjektet ble presentert torsdag.
Rute på 43 kilometer
Fartøyet vil gå mellom Ekornes sin egen havn, på Ikornnes, til havnen i Ålesund som igjen betjener de viktigste havnene i Europa. Fraktruten på 43 km (23 nautiske mil) blir unnagjort på tre timer, med en hastighet på 7,7 knop. Fartøyet er 50 meter langt, kan frakte en last på 300 dødvekttonn og er designet fra kjøl og opp for å egne seg best mulig til formålet om autonom drift og nullutslipp. Målet er at fartøyet skal seile uten mannskap, men være overvåket av Massterlys Remote Operation Center (ROC) som er bemannet av sertifiserte navigatører og marineingeniører.
Kapasiteten vil være på opptil 18 40-fots containere, og batterikapasiteten holder til minst én runde tur-retur. Lading vil være tilgjengelig i begge ender av ruten.
DB Schenker har fra før et nært samarbeid med Ekornes og er også med på denne maritime autonome reisen.
– Det er en glede å ytterligere forsterke det gode kundeforholdet vårt til Ekornes. Dette unike prosjektet markerer nok et viktig skritt mot grønnere forsyningskjeder og bidrar til vår overordnede agenda om bærekraftig sjøtransport. Vi tar ambisiøst nok ledelsen her, sammen med våre samarbeidspartnere, sier Schenkers administrerende direktør Knut Eriksmoen.
Han legger til at skipet foreløpig ikke har noe navn, men sier med et smil at «Stressless Ekspress» bør være dekkende.
Ekornes følger med dette i fotsporene til store aktører som Yara og Asko, som i år setter sine autonome fartøy på vannet, henholdsvis på rutene fra Herøya til Brevik og Horten til Moss. Også her står Massterly for driften og Kongsberg for mye av teknologien.
Ledende innen bærekraft
– Vi jobber kontinuerlig mot målet om å bli den globalt ledende produsenten av bærekraftige premium-møbler. Dette prosjektet er en milepæl på veien mot å nå våre bærekraftsmål, og tar i bruk den mest innovative teknologien som er tilgjengelig. Med en autonome, helelektriske container-feeder som henter våre Stressless-produkter direkte fra kaia vår på Ikornnes så kan vi redusere det samlede karbonavtrykket vårt betydelig. Vi vil også få bedre kontroll og større fleksibilitet i vår egen logistikk, forteller Roger Lunde.
Til forskjell fra Askos og Yaras prosjekter, har ikke Ekornes noe eierskap til selve fartøyet.
– Vi er med her som en ren transportkjøper, forteller Roger Lunde til MT.
Dermed er det ikke noen store investeringer knyttet til prosjektet fra Ekornes’ side, og Lunde forteller at transportkostnaden for dem vil være omtrent som før.
Gunstig flyt
Fordelene for Ekornes er mange, først og fremst knyttet til en utslippsfri transportløsning. Men skipet kan håndtere godt over 90 prosent av ut-transporten fra fabrikken i Sykkylven, og noe av det viktigste er forutsigbarhet. Selve fartøyet vil gå relativt sakte, og funksjonaliteten blir beskrevet som et saktegående samlebånd.
– Om det går i 6 eller 16 knop spiller ikke noen rolle for oss, så lenge vi kan "stille klokka" etter det, sier Roger Lunde.
Ekornes har behov for transport av mellom 5500 og 6000 containere årlig, og i dag går rundt 70 prosent av transporten via sjø. Å ha et skip tilgjengelig hele tiden er gunstig for håndteringen ved Ekornes' egen havn.
– Det er trangt på havna, og vi trenge ren god containerflyt. Det får vi med dette konseptet, sier Roger Lunde.
Skipet kan lastes og losses i begge ender med vanlige reachstackere, slik at det ikke er nødvendig med investering i dyr infrastruktur i noen av havnene.
Schenker følger med fra Tyskland
Massterly som skal drifte skipet, håper at samarbeidet med DB Schenker kan få den tyske logistikkgiganten til å se nye muligheter også internasjonalt.
– Vi synes det er veldig interessant at en av verdens største logistikkleverandører, DB Schenker, ser fordelene med ubemannet, utslippsfri frakt, og vi håper dette prosjektet vil inspirere til et flere lignende fartøy, sier Tom Eystø, administrerende direktør i Massterly.
Knut Eriksmoen i DB Schenker bekrefter at de tyske eierne følger med.
– Norge har mye å by på innen automasjon til sjøs, og vår eier gir det stor oppmerksomhet. De lurer veldig på om dette er skalerbart, sier Eriksmoen.