AUTOMATISERER: Karim El-Kelish fra Toyota Material Handling har levert AGV til Pla-Mek i Sykkylven og ser at flere og flere ønsker å automatisere enkle prosesser på lagre og fabrikker.

Ser økende AGV-interesse

VEKST: AGV- og andre automasjonsløsninger er blitt mer lavterskel. Hos Toyota Material Handling ser man tegn til etterspørselen er på vei opp.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

AGV-trucken Pla-Mek har gående døgnet rundt på fabrikken sin i Sykkylven, er ikke koblet opp til et avansert WMS-system. Den krever lite integrasjon og er svært rask å komme i gang med.

– En del større leveranser krever integrasjon mot lagerstyringssystemet til kunden, for eksempel SAP. Hos Pla-Mek styres trucken mellom det vi kaller Planlagt Logisk Styring (PLS), forteller Karim El-Kelish, logistics solutions manager hos Toyota Material Handling Norway (TMHNO).

Truckens oppgaver er i hovedsak å flytte kasser, tomme eller fulle, til og fra produksjonsmaskinene. Det er et fysisk system med fotoceller som gir trucken ordre om når en kasse må hentes. Fotocellen oppdager når en kasse er full, og da får trucken beskjed om å kjøre den fulle kassen til lageret.

– Det samme når robotmaskinene trenger nye kasser. En fotocelle sier ifra om at det er tomkasser som trengs, og da leverer AGV-en en tomkasse, sier El-Kelish.

Økende etterspørsel

Slike «enkle» løsninger gjør at kunden raskt kan komme i gang med en AGV. AGV-en er bygget på standard truck, noe som gir fordeler på service siden reservedeler er standard og teknikeren kjenner maskinen godt.

At slike AGV-løsninger etter hvert er blitt enklere og raskere å få i stand, gjør ta norske kunder er mer interessert. Det merker TMHNO på etterspørselen.

– Det begynner å ta seg opp. Etterspørselen i Norge er stor nå, vil jeg si. Logistikkaktører og produksjonsbedrifter ser etter hvert at det er idiotisk å bruke en person til å kjøre en pall eller en kasse fra A til B. De ansatte bør heller brukes til verdiskapning, sier El-Kelish.

Leieløsning

Sammen med AGV-en leverte også TMHNO dypstablingsreoler med Radiushuttle til Pla-Mek. Alt kom i stand veldig raskt. AGV-leveransen er også en ren leieløsning, som ifølge El-Kelish gir fordeler for kunden.

– Med leiekonseptet til Toytoa kan vi fullfinansiere et automasjonsprosjekt. Det er kun en månedssum å betale, og som regel betaler man ingen ting før man har systemet i drift. Da begynner ROI fra dag én. I leiekonseptet er service og forsikring inkludert, og vi tar alt ansvar for leveransen for kunden, som slipper å forholde seg til noen tredjepart, sier El-Kelish.

Powered by Labrador CMS