Her losses Askos sjødroner i Horten
De autonome fartøyene som skal frakte Norgesgruppens trailere er på plass i Oslofjorden.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I høst skal Asko Maritime begynne driften av to autonome skip mellom Moss og Horten. De to såkalte sjødronene er sammen med Yara Birkeland starten på ubemannet skipsfart i norske farvann.
Fartøyene er bygget i India, og har den siste drøye måneden blitt transportert fra verftet i Cochin. Tirsdag kom spesialfartøyet Yacht Servant til Horten med de to sjødronene om bord.
Yacht Servant har evnen til å senke seg selv ned i vannet og «flyte av» lasten som er om bord. Onsdag formiddag ble dette gjort i Falkensteinbukten nord for Horten.
Testing og klargjøring
Sjødronene skal derifra slepes inn til Horten Industripark, der vil gjenstående arbeid og tester gjennomføres.
Den første av sjødronene blir flyttet til Moss Havn 29. august hvor tester mot landinfrastrukturen skal gjøres, opplyser CEO i Asko Maritime Kai Just Olsen til MT.
Sjødrone nummer 2 flyttes til Moss Havn den 14. september for å være på plass til dåp av begge fartøyene torsdag 15. september.
Den første uken med drift er ventet å bli uke 38 – uken etter dåpen. Oppgaven blir i hovedsak å frakte Askos egne trailere over Oslofjorden mellom Moss og Horten.
Når alt er på plass skal de to fartøyene kjøre helt uten folk om bord mellom Horten og Moss. Det er imidlertid et par år unna. De første to årene er tanken at det skal være et mannskap på to om bord. Å føre et slikt fartøy med kun to personer om bord krever også ekstra godkjenninger.
Hel-autonomt fra 2024
Etter hvert skal mannskapsfunksjonene gradvis overføres til Massterlys kontrollsenter i Horten. For å få tillatelse til å drive helt autonomt må Asko Maritime først demonstrere at autonom drift er trygt. Går alt etter planen, kan de første helautonome turene finnes sted i 2024.
Fartøyene kommer til å gå fire rundturer daglig mellom Horten og Moss fra starten, mens kapasiteten er på åtte turer. Hvert fartøy har plass til 16 standard traller, og er konstruert for å både være billigst mulig å bygge, være lettest mulig og ha så lite motstand i vannet som mulig.
Les mer om Askos prosjekt her: