Åtte e-handelstrender som vil prege 2023
Netthandelen har eksplodert de siste årene, men 2022 ble et annerledes år enn «pandemiårene» 2020 og 2021. Store kostnadsøkninger på mange områder stiller nå økte krav til å jobbe smart for å lykkes i konkurransen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Markedssjef i RAJA, Ingunn S. Kristiansen, har tatt en titt på noen av de viktigste trendene vi mener
vil gjelde i 2023, og vi gir noen råd om hvordan du bør ta hensyn til trendene,
hvis du driver eller jobber i en nettbutikk.
1- Den økonomiske krisen: en trend som vil påvirke e-handel
Pandemien er fortsatt ikke over, det er krig i Ukraina, globale leveranseutfordringer, økte råvarepriser og endring i handelsavtaler: De mange politiske og økonomiske omveltningene vi så i 2022 vil fortsette å ha innvirkning på e-handelssektoren i 2023. Samtidig har ikke kundene fått lavere forventninger. De vil fortsatt stille krav om varer på lager, lave priser, rask levering og en god kundeopplevelse.
Hvordan kan du møte disse utfordringene? Ved å være mer årvåken enn noen gang, både i din innkjøpsstrategi og i valg av logistikkleverandører. I 2023 blir det en nøkkel til suksess å kunne tilpasse seg alle utfordringer i logistikksituasjonen som kan oppstå i løpet av året.
2. Gjenbruk og miljøansvar: Fortsatt voksende e-handelstrender
Den andre store e-handelstrenden i 2023 er ingen overraskelse: det er miljø, som kundene dine er opptatt av mer enn noen gang. Dette gjelder både i fysiske butikker og nettbutikker.
Ifølge Brings e-handelsrapport etterspør nesten halvparten av norske forbrukere informasjon om hvordan nettbutikkene jobber med miljø og bærekraft. Tre av ti gjør et bevisst valg av nettbutikk når det kommer til miljø.
Miljøtrenden gjenspeiles også i økningen i netthandel av brukte varer, eksempelvis gjennom Finn.no og Tise.
For å tilpasse seg kundenes krav om miljøhensyn må nettbutikker endre måten de tilbyr produktene sine på. Så tenk nøye gjennom hvordan din nettbutikk kan ta gode miljøvalg i alle ledd i verdikjeden, helt fra innkjøpsstrategien til valg av transportør og ikke minst emballasje.
For eksempel kan du teste ut:
- E-handelsposer av resirkulert plast
- Polstrede papirkonvolutter, som et alternativ til boblekonvolutter
- Strekkfilm av papir
- Pakkefyll av papir
3. E-handel med utleie: Når nettbutikker leier ut produkter
I flere år nå har vi sett utviklingen av e-handelssider hvor kundene kan leie produkter, eksempelvis klær, i stedet for å kjøpe dem. Eksempler på websider er Fjong og Hygglo. Denne trenden kan vokse i 2023, siden det er både miljøvennlig og økonomisk.
Denne trenden stiller imidlertid krav til god logistikk, både når det gjelder kommunikasjon, markedsføring og kundeverdi.
Noen anbefalinger hvis din nettbutikk vurderer utleie:
- Implementer en klar og presis returpolicy, inkludert informasjon om
produktenes tilstand og returfrister som skal respekteres. Forklar konseptet ditt godt i alle dine kommunikasjonsmedier, med
pedagogikk, for å overbevise kunder som fortsatt nøler med å bytte til denne
forbruksmåten. Send produkter i returemballasje, for eksempel e-handelsposer med
dobbel limstripe eller automatbunnesker med dobbel limstripe, som beskytter
varene under to forsendelser.
4. Alternative betalingsmåter: en økende trend
Ettersom e-handelsteknologien utvikler seg, øker også forbrukernes forventninger. I 2023 forventer kundene dine at nettbutikker tilbyr ulike betalingsmåter å velge mellom. Forlatte handlekurver er et vanlig problem for netthandelen, og en vanlig årsak er at kundene ikke blir tilbudt den ønskede betalingsformen. Mens kortbetaling har vært vanlig lenge, har det blitt mer og mer vanlig å tilby løsninger som Vipps, Apple Pay og Google Pay.
Så tenk på å diversifisere betalingsmåtene som er tilgjengelige i nettbutikken din, for å redusere antallet kunder som avbryter kjøpet. De ulike betalingsmåtene blir salgsargumenter som bør fremheves på nettstedet ditt.
5- Sosial handel: når salg skjer i sosiale medier
Den siste tiden har det vokst frem en e-handelstrend som kalles sosial handel, eller sosial shopping. Dette vil si salg av produkter direkte på sosiale nettverk, uten å gå gjennom en tredjeparts salgsplattform. I 2023 vil denne trenden sannsynligvis bli enda mer populær, eksempelvis ved live shopping på TikTok, Facebook Live eller Instagram Shopping.
Samtidig fortsetter trenden med influenser-markedsføring, og en stor andel av sosial shopping skjer i samarbeid med influensere.
Kan disse nye salgskanalene være noe din nettbutikk burde teste ut i 2023?
6. Omnikanalsalg fortsetter å vokse
Kundene har i flere år foretrukket å handle i flere ulike salgskanaler, både online og offline. Med økningen i bruken av mobiltelefoner for netthandel og den sterke veksten i antallet salgsplattformer (tradisjonelle butikker, nettbutikker, markedsplasser, sosiale medier osv.) vil denne omnikanal-e-handelstrenden fortsette å vokse i 2023.
For nettbutikker byr denne trenden på noen utfordringer. I 2023 bør du tenke på:
- Standardiser prisene dine på tvers av alle plattformer, og sørg for at produktinformasjonen din alltid er oppdatert overalt.
- Bruk teknologi for å skape en god omnikanal shoppingopplevelse for kundene dine. Integrer for eksempel QR-koder på emballasjen din for å få dem til å fortsette handleopplevelsen på internett når de har mottatt bestillingen, eller for å opprette en kobling mellom dine fysiske salgssteder og nettbutikken.
- Implementer best mulig omnikanallogistikk, med nøye lagerstyring på de ulike plattformene for å unngå å gå tom på lageret og tilby en konsistent kundeopplevelse på tvers av alle kanaler.
7- Abonnement kan gi e-handelssuksess i 2023
Forbrukerne er vant til ulike abonnementsløsninger, og dette sprer seg til nye bransjer og nye produkter. Dette gjenspeiles i suksessen til eksempelvis matkasser, eller andre nettbutikker som automatisk fyller opp kundens forsyning av produkter ved slutten av en periode. Den store fordelen? Du bygger kundelojalitet og en sterk merkevare.
I 2023 vil denne typen e-handelsløsninger trolig bli enda mer utbredt. Men dette krever også at nettbutikkene tilbyr stadig mer differensierte produkter og løsninger, gjennomtenkt digital markedsføring for å forklare fordelene for kundene, god logistikk og en feilfri kundeopplevelse.
8. Augmented reality og metaverse: nye trender å se opp for
I 2022 så vi fremveksten av metaverset, basert på konseptet augmentet reality (AR). Selv om metaverset ennå ikke er fullt utviklet, vil vi i 2023 se nye trender knyttet til dette virtuelle universet, hvor forbrukere vil kunne møtes for å utveksle, oppleve og kjøpe produkter.
For eksempel vet vi allerede at Ikea har lansert en app hvor kundene praktisk talt kan «plassere» IKEA-produkter i rommet sitt.
Som nettbutikk er det viktig at du følger med på disse nye teknologiene slik at du vurdere å kan ta dem i bruk når tidspunktet er rett for deg og dine kunder.
Til slutt: Er du klar for å integrere noen av disse trendene i e-handelsstrategien din?