Avinors fraktdirektør, Martin Langaas, holdt foredrag under Nordic Air Cargo Symposium, og forsikret samtidig at den planlagte sjømatterminalen på Gardermoen skal bygges.

– Selvfølgelig blir sjømatterminalen en realitet

Sjømatterminalen ved Gardermoen er blitt kalt et luftslott, men Martin Langaas i Avinor forsikrer at anlegget vil bli bygget.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

På DB Schenkers sjømatseminar forrige uke ble Avinors planer om en stor sjømatterminal ved Gardermoen kalt et luftslott. Norwegian Air Cargos adm. direktør, Bjørn Erik Barman-Jenssen, påsto at den planlagte sjømatterminalen på Oslo Lufthavn kan være med å ødelegge for eksportørene.

– Avinors planer vil i realiteten feie private konkurrenter av banen, sa DB Schenker-topp Knut Eriksmoen.

Les saken: - Ligner mer og mer et luftslott

Martin Langaas, direktør før flyfrakt i Avinor, forsikrer imidlertid at terminalen, som er kostnadsberegnet til 800 millioner kroner, vil bli bygget.

– Selvfølgelig blir dette en realitet. Det har vi hvilepuls på. Så har det noen «hickups» som gjør at det kanskje tar lengre tid enn planlagt, men det blir terminal, sa han til Moderne Transport under Nordic Air Cargo Symposium på Oslo Plaza fredag.

Voldsom vekst

På den konferansen var norsk sjømat hovedfokus, siden det er den klart største driveren av nordisk flyfrakt og årsaken til at Gardermoen har hatt en voldsom vekst i fraktsegmentet de siste årene.

– Sjømatsektoren vil vokse også fremover, og vi ser at volumene på OSL vokser av seg selv. Vi vil gjøre det attraktivt og kostnadsfornuftig å sende sjømat luftveien ut av Norge, sier Langaas, som også forstår deler av kritikken som er reist mot planene.

– Vi har respekt for at det er ulike agendaer og meninger om dette. Det er mange som profitterer på at ting er som de er, sier han.

OSL har de siste årene vært den klart sterkest voksende fraktflyplassen i Europa. Det gir litt voksesmerter, sier Langaas.

– Veksten skaper problemer på bakken. Men vår jobb er å legge til rette for eksportørene, slik at eksportørene har tilgang til kapasiteten flyselskapene har, sier Langaas.

Anlegget skal bli verdens største sjømatterminal for flyfrakt med en håndteringskapasitet på 300.000 tonn sjømat årlig, eller ca. 1600 tonn daglig.

- Private investeringer

Han understreker også at det ikke er Avinor som tar hovedinvesteringen rundt den nye terminalen.

– Det er ikke Avinor som investerer, det er det private som gjør. Vi legger bare til rette, sier Langaas.

Avinors planer om å bygge sjømatterminal på Gardermoen er tidligere bejublet av regjeringens samferdselspolitikere. Etter planen skal byggingen begynne i år, med åpning i 2021. Anlegget skal bli verdens største sjømatterminal for flyfrakt med en håndteringskapasitet på 300.000 tonn sjømat årlig, eller ca. 1600 tonn daglig.

Powered by Labrador CMS