IAA Transportation 2024:

PRIS: Mercedes-Benz Trucks-sjef Karin Rådström mottok trofeet fra juryformann Gianenrico Griffini.

Mercedes-Benz eActros 600 ble Truck of the Year 2025

HANNOVER: Mercedes-Benz eActros 600 ble kåret til International Truck of the Year 2025 under IAA i Hannover den 16. september 2025.

Publisert Sist oppdatert

eActros 600 fra Mercedes-Benz Trucks har blitt kåret til «International Truck of the Year 2025» av en jury bestående av 24 nyttekjøretøyjournalister som representerer hvert sitt land og 24 av Europas viktigste lastebilmagasiner. 

Fakta: ITOY-juryen

International Truck of the Year (ITOY) ble opprinnelig lansert i 1977 av den britiske journalisten og redaktøren av Truck-magasinet, Pat Kennett. I dag representerer de 24 jurymedlemmene ledende magasiner for nyttekjøretøy i hele Europa. I tillegg har ITOY-gruppen de siste årene blitt utvidet, ved å utnevne assosierte medlemmer i de voksende lastebilmarkedene i Kina, India, Sør-Afrika, Australia, Brasil, Japan, Iran, New Zealand, Israel og Malaysia. Totalt har juryens magasiner et opplag på over 1.100.000 eksemplarer.

Journalist i Moderne Transport og Anlegg&Transport Torbjørn Eriksen er Norges medlem i juryen.

Den prestisjetunge prisen ble delt ut til Karin Rådström, administrerende direktør i Mercedes-Benz Trucks, under IAA Transportation Press Day i Hannover, Tyskland.

Tre el-modeller på pallen

Med 88 stemmer vant den tyske lastebilprodusentens kraftige batterielektriske kjøretøy (BEV) i en hard konkurranse med Volvo Trucks Aero-serie som leveres med både elektriske og konvensjonelle drivlinjer og den elektriske Iveco S-eWay-trekkvognen.

I henhold til International Truck of the Year (IToY)-reglene går den årlige prisen til den lastebilen som er lansert i løpet av de foregående 12 månedene, og som gir det viktigste bidraget til veitransporteffektivitet. Bedømmelsen er basert på en rekke kriterier, inkludert teknologisk innovasjon, komfort, sikkerhet, kjørbarhet, energieffektivitet, miljømessig fotavtrykk og totale eierkostnader (TCO).

I NORGE: eActros 600 på norgesbesøk i år.

Det er andre gang en elektrisk lastebil vinner prisen International Truck of the Year, som dateres tilbake til 1977. I tillegg er fem av de syv kjøretøyene på årets ITOY-liste batterielektriske modeller med null utslipp. Dette er nok et tegn på at energiomstillingen tar fart blant lastebilprodusenter og Europas transportselskaper står overfor en kraftig omstilling.

15.000 km test

ITOY-journalistene som blant annet deltok i den mer enn 15.000 kilometer lange eActros 600 European Testing Tour 2024, organisert av Mercedes-Benz Trucks, berømmet den nye hyttens avanserte aerodynamikk. Med den forlengede fronten og glatte, buede overflater er hytten designet for å forbedre luftstrømmen med 9 prosent sammenlignet med dagens modell.

ITOY-journalistene satte pris på drivlinjens ytelse, som består av to 400 kW elektriske motorer i en e-aksel og tre LFP-batteripakker som hver er på 207 kWh. Denne drivlinjen gir jevn akselerasjon med tre forskjellige kjøreprogrammer i et stille, vibrasjonsfritt arbeidsmiljø.

Som International Truck of the Year-juryen opplevde, med over 600 kWh installert kapasitet, kan en standard 40-tonns traktor-semitrailer-kombinasjon oppnå en rekkevidde på over 500 kilometer uten lading.

Som en oppsummering av juryens avstemning sa International Truck of the Year-formann Gianenrico Griffini: 

– Mercedes-Benz Trucks designet eActros 600 som en elektrisk lastebil helt fra starten. Denne avgjørelsen har resultert i en toppmoderne batterielektrisk lastebil som nå er på veien og i stand til å utføre et bredt spekter av langdistanseoppdrag.

Powered by Labrador CMS