Flere godstog fra desember
Og fra neste år blir det enda flere.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Streiken blant lokførerne har ført til utfordringer for godstogselskapene, men fra i vinter vil de øke kapasiteten.
Den nye ruteplanen som skal gjelde fra desember av er nå fastsatt og dermed offentlig. Planen viser en solid økning i antall godstog på hovedstrekningene, melder Jernbaneverket.
Nye togpar fra Green Cargo
Fra desember vil Green Cargo sette inn et nytt togpar fra Oslo til både Trondheim, Stavanger og Bergen i tillegg til dagens tog.
Dermed blir den faste godstrafikken på hovedstrekningene slik på hverdager:
- Bergensbanen, Alnabru - Bergen: Ni togpar per døgn (CargoNet: seks, Green Cargo: tre)
- Sørlandsbanen, Alnabru – Ganddal: Seks togpar per døgn (CargoNet: fire, Green Cargo: to)
- Dovrebanen, Alnabru – Trondheim: Åtte togpar per døgn (CargoNet: fem, Green Cargo: tre)
- Raumabanen, Alnabru - Åndalsnes: Ett togpar per døgn, som nå. (Green Cargo)
CargoNet starter opp med to nye togpar til fra Syd-Sverige med forbindelser sørover i Europa i tillegg til eksisterende tog. Fra ruteendring vil det ene togparet kjøre tre dager per uke og utvides til alle dager fra mai neste år.
Det siste togparet som skal kjøres fem dager per uke vil starte opp fra mai neste år.
Kjører vannvogner
I denne korridoren som kalles ScanMed kjører Green Cargo også to togpar, ett fem dager i uken og ett seks dager. Green Cargo har også økt sin vognlasttrafikk mellom Alnabru og Hallsberg i Sverige med fire togpar i uken. På Sørlandsbanen skal CargoNet starte opp med fem togpar per uke mellom Vatnestraum og Kristiansand havn fra mai av. Dette er heltog som skal kjøres for Voss vann til Kristiansand havn for utskiping.
I tillegg til disse fasta avgangene går det også et stort antall godstog for industrien med blant annet tømmer og flis.