Toyota Industries holder seg på toppen av den globale næringskjeden innen gaffeltrucker, og omsetter for mer enn de tre neste selskapene på listen til sammen.

De ti største truckprodusentene

De ti største produsentene av gaffeltrucker har opplevd et par veldig gode år. 

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

2021 og 2022 var begge svært gode år for trucksalg globalt, og ni av de ti på topplisten kan skilte med til dels markante økninger i omsetningen. Unntaket er kinesiske Hangcha, som opplevde en liten tilbakegang.

Topplisten er satt sammen av nettstedet Material Handling & Logistics, og består av selskaper som produserer elektriske, dieseldrevne og/eller manuelle gaffeltrucker. Det er de samme ti selskapene som utgjør topp ti i 2022, som det var i 2021.

1. (1) Toyota Industries

Kariya, Japan

Toyota Industries lager og selger gaffeltrucker med merkenavnene Toyota, BT, Raymond og Cesab, i tillegg til både biler, elektronikk og maskiner til tekstilindustrien. Omsetningen fra materialhåndteringsdelen var i 2022 på 19,83 milliarder dollar. Ifølge selskapet selv tilsvarer dette en økning på hele 28 prosent fra 2021. 

Norsk forhandler: Toyota Material Handling Norway

2. (2) Kion Group 

Frankfurt, Tyskland

Kion er et stort konsern med flere truckmerker; Linde, Still, Baoli, Fenwick og OM Voltas. tillegg hører lagersystemprodusenten Dematic inn under KION. Innen trucksegmentet omsatte Kion for 7,89 milliarder dollar i 2022 – en økning på 13 prosent.

Norske forhandlere: Hesselberg Truck (Linde), Still Norge (Still)

3. (5) Mitsubishi Logisnext

Tokyo, Japan

Mitsubishi Logisnext-konsernet har mange merkenavn under sin paraply: Mitsubishi, UniCarriers, Nichiyu, Cat, TCM og Rocla. Totalt omsatte konsernet for 5,35 milliarder dollar i 2022, en økning på hele 32 prosent fra 2021. Det gjør at konsernet klatrer fra femteplass til tredjeplass på topplisten.

Norske forhandlere: Logisnext Norway (Importør), Truckpartner Norge AS, m.fl.

4. (3) Jungheinrich 

Hamburg, Tyskland

Jungheinrich er en ren internlogistikkprodusent, og omsatte i 2022 for 5,11 milliarder dollar. Det var en fin økning på 12 prosent, men likevel ikke nok til å beholde fjorårets tredjeplass på listen.

Norsk forhandler: Jungheinrich Norge

5. (4) Crown Equipment 

New Bremen, Ohio, USA

Crown er den største amerikanske produsenten, og omsatte for 4,69 milliarder dollar i 2022. Det er en økning på 17 prosent fra 2021.

Norsk forhandler: Trucktech

6. (6) Hyster-Yale Materials Handling 

Cleveland, Ohio, USA

Hyster-Yale-konsernet produserer, kanskje åpenbart nok, merkene Hyster og Yale. Konsernet løftet omsetningen med 15 prosent i 2022 til 3,5 milliarder dollar.

Norske forhandlere: Brubakken (Hyster), Quick Truckservice (Yale)

7. (9) Manitou Group 

Ancenis, Frankrike

Franske Manitou har hatt en solid vekst de siste årene, og klatrer i år to plasser på listen. Omsetningen var i 2022 på 2,68 milliarder dollar, en økning på 26 prosent.

Norsk forhandler: Hesselberg Maskin

8. (7) Anhui Heli 

Hefei, Kina

Anhui Heli er den største kinesiske gaffeltruckprodusenten, med en oppgitt omsetning på 2,46 milliarder dollar, en liten økning på to prosent fra året før.

Norsk forhandler: Truck1

9. (8) Hangcha Group 

Hangzhou, Kina

Hangcha er det kinesiske merket som har slått best an i Norge, men måtte se en nedgang på fem prosent i omsetningen fra 2021 til 2022. Omsetningen i fjor var på 2,25 milliarder dollar.

Norsk forhandler: Ådalen Truck

10. (10) Komatsu 

Tokyo, Japan

Komatsu-konsernet hadde en omsetning på 28,64 milliarder dollar i 2022, en økning på 28 prosent, men ifølge Statista utgjør gaffeltruckvirksomheten kun rundt seks prosent av dette. Det tilsvarer en omsetning innen trucker på rundt 1,72 milliarder dollar.

Norsk forhandler: Ingen offisiell p.t.

 

Powered by Labrador CMS