- Må bygge godsjernbane på overtid
– Nå må vi få på plass Nord-Norgebanen fra Narvik til Tromsø. Vi er allerede på overtid.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Eva Ottesen, ordfører i Gratangen og styremedlem i Aksjonsgruppa for Nord-Norgebanen på tiende året understreker at Norge må ha en landsdekkende infrastruktur for jernbane. Koste hva det koste vil.
Ap-ordføreren ber politikere følge opp jernbane, og at stortingspolitikerne fra Troms bør følge opp saken om jernbane mellom Fauske og Tromsø.
Leverer fisk og miljø
Hun fremhever rollen som leverandør for fisk og miljø, som viktige grunner for å prioritere jernbane i nord.
Ottesen er ikke i tvil om hva som skal til for å avlaste 60.000 trailere på veien årlig og for å møte en dobling av fiskeproduksjonen i Nord-Norge som allerede i dag eksporterer sjømat for 40 milliarder kroner årlig, og som står for 40 prosent av sjømatnæringen i Norge.
Næringen i TV-ruta
Sammen med Vidar Eng, nestleder i Tromskomiteen for jernbane var hun gjest i NRK-programmet «Norge nå» onsdag. Tema var jernbane i Nord-Norge, både historisk, dagens situasjon og i fremtiden.
Også Eng understreket nødvendigheten av jernbaneutbyggingen med tanke på økende godsmengde av fisk og etter hvert mineraler fra nye gruver.
Det får ikke hjelpe om transportnæringen er skepsis og heller vil prioritere opprustning av en eksisterende infrastruktur på terminaler og skinner.
Den enorme godsøkningen med fisk krever utvidelse av jernbanen og modernisering av transportsystemet for å frakte verdiene.
Det snakkes om kostnader på 100 milliarder kroner for en jernbaneutvidelse som skal stå ferdig i 2034.
Ottesen mener milliardinntektene på sjømat bør være et gods finansieringsgrunnlag for utbygging av jernbanestrukturen.
Sammen om målene
– Ingen bør snakke om at penger ikke finnes. Det finnes rom for et slikt kostbart prosjekt, sier hun og understreker følgende:
- Men hele Nord-Norge må stå sammen om dette prosjektet og ikke sitte på hver vår hest.
At Ap-ordføreren har 44 ordførere og fylkeskommunene i Troms og Nordland med seg vitner bare om at det er et stemningsskifte i Nord-Norge med et sterkt ønske om utvidelse av Nord-Norgebanen, og østover til Sverige. Nå håper hun at også Stortinget hopper på.
– Forstå det den som vil, om vi ikke bygger ut en helnorsk infrastruktur for jernbanen, sier Ottesen.