Det er en jury på 25 journalister fra hele Europa som stemmer frem vinneren som blir annonsert kvelden den 16. september, dagen før IAA Transport 2024 åpner for publikum 17. september.
Årets kandidater består av kjøretøy både med konvensjonell dieselmotor, samt nye elektriske biler. Noen er allerede i handelen og har også ankommet norske kunder, mens andre har oppstart av serieproduksjon nå i høst. Kandidatene presenteres her i alfabetisk rekkefølge:
Ford Trucks F-Line
Ford Trucks har de senere årene hatt stor suksess med F-Max i store deler
av Europa. Foreløpig er nærmeste forhandler i Danmark, men Ford har gjentatte
ganger uttalt at de ønsker seg videre til Norge, Sverige og Finland. Nå har de
oppgradert de noe mindre kjøretøyene og døpt disse om til F-Line. Dette er en
kjøretøyserie beregnet på distribusjon, anlegg og ulike kommunale oppgaver, men
det finnes også hytter som kan fungere for lengre distanser.
Bilene har en egenutviklet drivlinje, og Ford produserer nå også girkassen selv. Bilene leveres både i chassis versjoner og som trekkvogner. Trekkvognen kommer som 4x2 og 6x2 med 450 og 480 hk motorer.
Chassis-variantene for landevei, beregnet på eksempelvis avfall, brannbil,
feiebil, tankbiler og distribusjonsbiler, kommer i kombinasjoner 4x2 og 6x2, med
9 og 13 liters motorer. Det leveres ulike bakaksel-konfigurasjoner med
styrbar aksel, luftfjæring etc.
Anleggsbilene kommer med 4x2, 6x2, 6x4 og 8x4. Motorene er på 330, 420 og
450 hk. Akselavstander fra 3300-5100 mm og bilene har en elektrohydraulisk
styring som er nødvendig for de nyeste reglene når det kommer til ADAS-systemer.
Innvendig er hytta oppgradert med digitale skjermer og oppkoplede
funksjoner for blant annet prediktivt vedlikehold og flåtestyringsløsninger etc.
Det er nok en noe enklere standard enn det vi finner hos mange konkurrenter,
men om prisen gjenspeiler dette kan det like fullt være et godt valg av kjøretøy.
Iveco S-eWay
Når Iveco nå har kommet på banen med en elektrisk trekkvogn, er det en
etterlevning etter samarbeidet med Nikola. De fleste «lastebil»-komponentene
kommer riktignok fra Iveco-familien med hytte som stammer fra S-Way, men selve
ramma er noe modifisert for å tilpasses batteripakkene.
Iveco har i motsetning til blant annet de svenske konkurrentene, gått rett
på en e-aksel. Denne produseres av selskapets motoravdeling FPT (Fiat Power
Train) som, til tross for navnet, hører til Iveco. Motoren er svært kraftig og
gir et godt fraspark selv om Iveco har valgt en løsning uten flere gir, en
såkalt singel speed løsning. Motorene er koblet sammen og yter til sammen 480
kW/1800 Nm.
Bilen er utstyrt med ni batteripakker på 82 kWt hver, noe som gir 738 kWt
totalt. Hver batteripakke veier 500 kilo, eller 4,5 tonn totalt.
MAN eTGX
Når MAN nå lanserer sin eTGX så står den ikke tilbake for
dieselversjonene. Totalt skal det være en million ulike konfigurasjonsmuligheter, blant annet med med seks førerhytter, ni akselavstander, ulike effektuttak og batteripakker. Bilen har de samme rammekonstruksjonene og akslene som på dieselversjonen. De elektriske
versjonene blir produsert side om side med dieselversjonene på samlebåndet.
MAN har også valgt en midtmontert motor. Denne gir ifølge MAN en del fordeler
ved at man kan benytte mekanisk PTO i tillegg til elektromekanisk og
helelektrisk PTO. Dette gir god fleksibilitet når det kommer til
påbyggsløsninger.
Ifølge MAN kan bilen klare 800 kilometer på en arbeidsdag ved hjelp av en
lading midt på dagen. A&T har kjørt en toakslet trekkvogn med seks
batteripakker på til sammen 480 kWt netto. Motoren er på 330 kW og 1162 Nm
dreiemoment. MAN har valgt en totrinns girkasse sammen med den minste elmotoren, og en firetrinns kasse med de to større motorene. Les mer om MAN eTGX her.
MAN D 30
Den andre kandidaten fra MAN i kampen om årets lastebil 2025, er den nye
drivlinjen PowerLion D30, i kombinasjon med den nye MAN TipMatic 14-trinns
girkasse.
Den nye D30-motoren erstatter D26 og D15-motorseriene og er ifølge MAN
verdens mest avanserte nyttekjøretøymotor med en virkningsgrad i motoren som er
på over 50%. Motoren leveres fra 380 til 560 hk/2100 til 2800 Nm dreiemoment.
Drivlinjen bygger på Scania Super drivlinjen, men MAN har gjort mange endringer. Blant annet når det gjelder styringen av motoren, og videre er det endringer i luftinntaket
og både når det gjelder kam og innsprøytning. Etterbehandlingssystemet er også
MANs eget system. Når det gjelder giringen og styringen av girkassen, har MAN
også gått egne veier. Sammenlignet med de gamle girkassene er girkassen rundt 60 kilo lettere.
Utvendig er det noen designendringer og forbedringer i aerodynamikken på
bilen, mens innvendig er det et nytt heldigitalt instrumentpanel. Les mer om
MAN kandidaten her.
Mercedes-Benz eActros 600
I forbindelse med IAA 2022 viste Mercedes frem en prototype på den
kommende elektriske langtransport bilen, og ett år senere ble bilen avduket.
Nå settes altså Mercedes-Benz eActros 600 i produksjon, og i sommer har
bilen fartet Europa på langs. Bilen tilbrakte en ukes tid i Norge, hvor AT.no
hadde gleden av å kjøre den inn over Svinesund og til Biri.
Bilen er utstyrt med en eAksel hvor det sitter to elektriske motorer.
Konstruksjonen gjør at når det bare er behov for den ene, så vil den andre koble
ut slik at bilen sparer strøm. I samme pakke som motorene sitter en firetrinns
girkasse. Dessverre så kommer denne trekkvognen, i likhet med de mange av
konkurrentene, kun som 4x2 nå fra starten av. Dette har med akselavstander å
gjøre, for å få plass til nok batteripakker.
Mercedes har forlenget og avrundet fronten på bilen for å redusere
luftmotstanden. Dette er med på å gi bilen en rekkevidde på 50 mil på en
lading. Standard så finner vi CCS ladeport, men bilen kan også bestilles forberedt
for Megawatt-lading. Mercedes har gjennomført tester hvor de har hatt en ladehastighet
på over 1000 kWt, noe som gjør at batteriet kan fullades i løpet av de
lovpålagte 45 minuttene en gang i fremtiden. Les mer om eActros 600 i disse
artiklene: Lanseringen,Under skallet, Prøvekjøring
Renault Trucks E-Tech T
Teknologien i Renault E-Tech T bygger i stor grad på fjorårets vinner av
Truck of the Year, Volvo FH electric. Selv om mye av teknologien deles, har
bilene klart å separere godt både når det gjelder utseende hvor hyttene har
hvert sitt uttrykk, og når det kommer til kjøreopplevelse.
Renault har forsøkt å fokusere på bruken og brukeropplevelsen når de
presenterer løsningene for kundene. De har utviklet en egen software som
kalkulerer et realistisk energiforbruk for å kunne beregne ruter og
ruteplanlegging.
Motorene leveres fra 330 til 490 kW i kombinasjon med Optidriver
girkassen som har et optimalisert kartbasert girskifteprogram som tar høyde for
topografien. Den kan leveres i ulike akselkonfigurasjoner 4x2 og 6x2 som
trekkvogn og 4x2 og 6x2 som chassis.
Den siste av årets kandidater er Volvos nye Aero-serie som dekker hele rangen
av drivlinjer med diesel, biodiesel, gass og elektriske motorer. Med denne hytteoppgraderingen
kan utslippet kuttes med inntil 5% på grunn av den forbedrede aerodynamikken. De
nye kameraspeilene er også med på å redusere luftmotstanden.
I forbindelse med den store Volvo lanseringen i begynnelsen av året, kom de
også med den nye 17-liters motoren på 780 hk som er markedets kraftigste motor.
I-See teknologien er forbedret ved å benytte et sky-basert kartverk med
topografi, som gjør det mulig å kjøre mer med cruisekontroll enn tidligere.
Det er flere forbedringer for føreren med oppgradert infotainmentsystem
med et nytt lydsystem, ny mikrobølgeovn, USB-C strømuttak, i tillegg til en av
favorittene, den nye grillen som også felles ned slik at den fungerer som sete
som kan benyttes under fine sommerdager når pausen eller kveldsmaten skal
inntas.