Andreas Corwin er konsernsjef i Hesselberg, og dermed øverste leder for både Still- og Linde-selgerne.

Lover fortsatt konkurranse mellom Still og Linde

Det blir vanntette skott mellom Linde-selgerne og Still-selgerne også etter at begge truckmerkene selges av samme konsern i Norge, sier Andreas Corwin i Hesselberg AS.

Publisert Sist oppdatert

Still Norge AS er kjøpt opp av Sigurd Hesselberg AS, som allerede har Linde gaffeltrucker i sin portefølje. Overtakelsen ble gjennomført 1. mai. Det betyr at konsernet Sigurd Hesselberg AS nå skal selge gaffeltrucker og annet lager utstyr fra både Linde og Still.

De to merkene skal imidlertid fortsatt være konkurrenter på markedet, og det skal være tette skott mellom salgsavdelingene sier konsernsjef i Hesselberg, Andreas Corwin til Logistikk Inside. Still Norge AS, dom heretter vil hete Hesselberg SN AS, er et eget AS som blir kjøpt av AS Sigurd Hesselberg. Det kommer til å være et datterselskap av AS Sigurd Hesselberg på samme måte som Hesselberg AS er det, ifølge Corwin.

– Selgerne i Hesselberg SN AS skal selge Still gaffeltrucker på lik linje som vi i dag selger Linde-trucker i Hesselberg AS. De skal fortsatt konkurrere i markedet, det er vi tydelige på. Det vil være vanntette skott mellom selskapene, med forskjellige ERP-systemer. De vil ikke kunne se hverandres tilbud og priser, sier Corwin.

Logistikk 2024

Hva: Vårens viktigste logistikk-konferanse
Hvor: Vika Kino, Oslo
Når: 29. mai, 09:00 - 16:00 
Hvem: Nina Stokke, Unil – Bjørn Christoffer Ottersen, Norgips – Rune Berg Stiansen, DSV – Ole Andreas Hagen, NHO LT - Runar Wiksnes, Virke – Sandra Bourbon, Bring Shelfless – Fredrik Bringager, Hive Autonomy – Merete Østby, Yara – Kent Olsson og Claes Jönsson, Consafe Logistics – Thomas Rønning Brødrene Dahl – Stig Løland, Tolletaten – Morten Høgberg, Kuehne+Nagel – Knut Gravråk, NLF – Øyvind Ludt og Glenn Lund, Moderne Transport / Logistikk Inside
Tema: Grønn. Effektiv. Lønnsom
Vi ser på ulike fasetter innen logistikk som gjør bransjen bærekraftig på alle måter; internasjonale forsyningskjeder og – forstyrrelser, AI/KI, Vareeierundersøkelse, mangfold og innovasjon, automasjon, toll/Digitoll, ny teknologi. Blant annet.

For mer informasjon og fullstendig program: www.logistikk2024.no 

Ja, også blir det tidenes hyggeligste båttur på Oslofjorden etter det faglige programmet!

Konferansen arrangeres av Moderne Transport og Logistikk Inside i samarbeid med Logistikkforeningen.

Synergier, men hva?

Salget ble offisielt gjennomført 1. mai, og Corwin skal nå bruke tid på å bli kjent med det nye selskapet i konsernet. Fredag reiser han opp til Trondheim der Still Norge har hatt sitt hovedkontor for å få oversikt. Og selv om Still og Linde fortsatt skal være konkurrerende merker, vil det naturligvis finnes fordeler ved å få selskapene inn i samme konsern.

– Jeg kan ikke nå fortelle alt av synergier og hvordan vi skal håndtere det. Nå må vi bli kjent med dette nye selskapet. Selv om dette (salgsprosessen, red.anm.) har pågått en stund, har vi vært bundet av konkurranserettslig lovgivning, så vi har ikke full innsikt enda, sier Corwin til Logistikk Inside.

Dette sa han for øvrig om motivet bak oppkjøpet i pressemeldingen om at overtakelsen var i boks. 

– Vi jobber alltid med å vokse og forbedre tilbudet vårt for å være markedsledende på både kunnskap, maskiner og service. Med Still på laget får både nye og eksisterende kunder større utvalg, kortere responstid og styrket kundeoppfølging, sier Corwin.

Del av Kion Group

Både Still og Linde er tyske truckmerker og begge er eid av Kion Group. Det har imidlertid ikke vært på Kions initiativ at Still nå havner hos Hesselberg.

– Det ligger føringer fra Kion for hvordan merkevarene skal forvaltes, det gjør det alltid i en forhandleravtale, men det ligger ikke noe mer bak dette, sier Corwin.

I Norge har Still Norge 20 års erfaring og er en landsdekkende leverandør, med kontorer i Trondheim, Oslo, Bergen og Stavanger i tillegg til flere servicepunkter. Oppkjøpet er i tråd med vekststrategien til Hesselberg, som selger flere av de ledende maskinmerkevarene i det norske markedet, forteller Corwin.

– Det passer godt over ens med strategien vår. Det er et veldig interessant og bra varemerke, og det er et bra selskap, sier Corwin til Logistikk Inside.

Samlet 1. januar

1. januar samlet Hesselberg alt maskinsalg i ett selskap – Hesselberg AS. Frem til sammenslåingen håndterte Hesselberg Truck AS salg av Linde-trucker samt materialhåndteringsmaskiner fra CSV Ferrari. 

Hesselberg Truck hadde i 2022 en omsetning på 556 millioner kroner med rundt 130 medarbeidere, mens Still Norge samme år omsatte for 247 millioner kroner og rundt 53 årsverk. Hele Hesselberg-konsernet har en omsetning på snaut to milliarder kroner og rundt 340 ansatte.

Både Still og Linde er tyske gaffeltruckmerker. som ligger under Kion Group. Still har hovedkontor og produksjon i Hamburg, mens Linde har base i Aschaffenburg nær Frankfurt. Begge merkene er kjent for å være av premium kvalitet og i det øvre prissjiktet.

I tillegg til Linde og Still inngår Baoli, Fenwick, Voltas og OM i Kion Group, noe som gjør konsernet til den nest største leverandøren av gaffeltrucker på verdensbasis, bak Toyota Industries.

Powered by Labrador CMS