Andreas Corwin er konsernsjef i Hesselberg, og dermed øverste leder for både Still- og Linde-selgerne.
Lover fortsatt konkurranse mellom Still og Linde
Det blir vanntette skott mellom Linde-selgerne og Still-selgerne også etter at begge truckmerkene selges av samme konsern i Norge, sier Andreas Corwin i Hesselberg AS.
Still Norge AS er kjøpt opp av Sigurd Hesselberg AS, som
allerede har Linde gaffeltrucker i sin portefølje. Overtakelsen ble gjennomført
1. mai. Det betyr at konsernet Sigurd Hesselberg AS nå skal selge gaffeltrucker
og annet lager utstyr fra både Linde og Still.
De to merkene skal imidlertid fortsatt være konkurrenter på
markedet, og det skal være tette skott mellom salgsavdelingene sier konsernsjef
i Hesselberg, Andreas Corwin til Logistikk Inside. Still Norge AS, dom heretter vil hete Hesselberg SN AS, er et eget AS som blir kjøpt av AS Sigurd Hesselberg.
Det kommer til å være et datterselskap av AS Sigurd Hesselberg på samme måte som Hesselberg AS er det, ifølge Corwin.
– Selgerne i Hesselberg SN AS skal selge Still gaffeltrucker
på lik linje som vi i dag selger Linde-trucker i Hesselberg AS. De skal
fortsatt konkurrere i markedet, det er vi tydelige på. Det vil være vanntette
skott mellom selskapene, med forskjellige ERP-systemer. De vil ikke kunne se
hverandres tilbud og priser, sier Corwin.
Hva: Vårens viktigste logistikk-konferanse
Hvor: Vika Kino, Oslo
Når: 29. mai, 09:00 - 16:00 Hvem: Nina Stokke, Unil – Bjørn Christoffer Ottersen, Norgips – Rune Berg
Stiansen, DSV – Ole Andreas Hagen, NHO LT - Runar Wiksnes, Virke – Sandra Bourbon,
Bring Shelfless – Fredrik Bringager, Hive Autonomy – Merete Østby, Yara – Kent Olsson
og Claes Jönsson, Consafe Logistics – Thomas Rønning Brødrene Dahl – Stig Løland,
Tolletaten – Morten Høgberg, Kuehne+Nagel – Knut Gravråk, NLF – Øyvind Ludt og
Glenn Lund, Moderne Transport / Logistikk Inside
Tema: Grønn. Effektiv. Lønnsom
Vi ser på ulike fasetter innen logistikk som gjør bransjen bærekraftig på alle
måter; internasjonale forsyningskjeder og – forstyrrelser, AI/KI,
Vareeierundersøkelse, mangfold og innovasjon, automasjon, toll/Digitoll, ny
teknologi. Blant annet.
Ja, også blir det tidenes hyggeligste båttur på Oslofjorden etter det faglige programmet!
Konferansen arrangeres av Moderne Transport og Logistikk Inside i samarbeid med
Logistikkforeningen.
Synergier, men hva?
Salget ble offisielt gjennomført 1. mai, og Corwin skal nå
bruke tid på å bli kjent med det nye selskapet i konsernet. Fredag reiser han
opp til Trondheim der Still Norge har hatt sitt hovedkontor for å få oversikt. Og
selv om Still og Linde fortsatt skal være konkurrerende merker, vil det
naturligvis finnes fordeler ved å få selskapene inn i samme konsern.
– Jeg kan ikke nå fortelle alt av synergier og hvordan vi
skal håndtere det. Nå må vi bli kjent med dette nye selskapet. Selv om dette
(salgsprosessen, red.anm.) har pågått en stund, har vi vært bundet av
konkurranserettslig lovgivning, så vi har ikke full innsikt enda, sier Corwin til Logistikk Inside.
Dette sa han for øvrig om motivet bak oppkjøpet i pressemeldingen om at overtakelsen var i boks.
– Vi jobber alltid med å vokse og forbedre tilbudet vårt for å være markedsledende på både kunnskap, maskiner og service. Med Still på laget får både nye og eksisterende kunder større utvalg, kortere responstid og styrket kundeoppfølging, sier Corwin.
Del av Kion Group
Både Still og Linde er tyske truckmerker og begge er eid av
Kion Group. Det har imidlertid ikke vært på Kions initiativ at Still nå havner
hos Hesselberg.
– Det ligger føringer fra Kion for hvordan merkevarene skal
forvaltes, det gjør det alltid i en forhandleravtale, men det ligger ikke noe
mer bak dette, sier Corwin.
I Norge har Still Norge 20 års erfaring og er en
landsdekkende leverandør, med kontorer i Trondheim, Oslo, Bergen og Stavanger i
tillegg til flere servicepunkter. Oppkjøpet er i tråd med vekststrategien til
Hesselberg, som selger flere av de ledende maskinmerkevarene i det norske
markedet, forteller Corwin.
– Det passer godt over ens med strategien vår. Det er et
veldig interessant og bra varemerke, og det er et bra selskap, sier Corwin til Logistikk Inside.
Samlet 1. januar
1. januar samlet Hesselberg alt maskinsalg i ett selskap – Hesselberg AS. Frem
til sammenslåingen håndterte Hesselberg Truck AS salg av Linde-trucker samt
materialhåndteringsmaskiner fra CSV Ferrari.
Hesselberg Truck hadde i 2022 en omsetning på 556
millioner kroner med rundt 130 medarbeidere, mens Still Norge samme år omsatte
for 247 millioner kroner og rundt 53 årsverk. Hele Hesselberg-konsernet har en
omsetning på snaut to milliarder kroner og rundt 340 ansatte.
Både Still og Linde er tyske gaffeltruckmerker. som ligger
under Kion Group. Still har hovedkontor og produksjon i Hamburg, mens Linde har
base i Aschaffenburg nær Frankfurt. Begge merkene er kjent for å være av
premium kvalitet og i det øvre prissjiktet.
I tillegg til Linde og Still inngår Baoli, Fenwick, Voltas
og OM i Kion Group, noe som gjør konsernet til den nest største leverandøren av
gaffeltrucker på verdensbasis, bak Toyota Industries.