Mer enn én av tre lastebiler er utenlandske
I ett døgn har Norges Lastebileier-Forbund gjennomført en nasjonal telleaksjon, for å gi et bilde av utenlandske aktørers virksomhet i Norge.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Resultatet underbygger langt på vei vår påstand om at norsk landtransportnæring er under sterkt press, sier adm. direktør Geir A. Mo.
Se tallene her.
Til sammen ble det registrert 23.667 kjøretøy ved de 20 tellepunktene. Av disse var 8441 utenlandske, en utenlandsandel på 36%.
– Vi er klar over at dette ikke er en vitenskapelig studie, men det er et godt bilde på hvem som kjører på våre veier gjennom et vanlig døgn i juni, understreker Mo.
- Urovekkende mang
Tellepunktene nær svenskegrensen, på Svinesund og ved Kongsvinger, hadde høyest andel utenlandske kjøretøy, med henholdsvis 91% og 71%.
– Dette er urovekkende mye, selv til å ligge så nært grensen. Det bekrefter at norsk internasjonal transport i realiteten er en saga blott, sier Mo.
Dersom man ser bort i fra tallene som er samlet inn ved grenseovergangen på Svinesund og ved Kongsvinger, er resultatet av tellingen likevel høyt: 27% utenlandske kjøretøy – over én av fire. I Sverige er forsker Henrik Sternberg ved Lunds Tekniska Högskola i gang med en kabotasje-studie, der han og hans team analyserer omfattende data samlet inn ved hjelp av en app. Resultatet så langt viser at ulovlig kabotasje brer om seg i vårt naboland.