Sterk økning i kabotasjekjøring
Kabotasje utgjør en beskjeden del av innenlandstransporten, men har økt dramatisk de siste årene.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Utenlandske lastebiler fra EU-/EØS-landene sto for 59,5% av de 12,9 millioner tonn gods som ble fraktet mellom Norge og utlandet i 2012. Det innebærer små endringer fra året før. Men kabotasjen bare øker.
260 mill. tonn
I alt ble det transportert 260 millioner tonn gods til, fra og i Norge i 2012 med norske og utenlandske godsbiler. De utenlandske bilene sto for 3,2% av dette volumet, melder Statistisk sentralbyrå.
Svenskene kjører mest
Svenskregistrerte lastebiler kjører mest av alle utenlandske biler til og fra Norge. I 2012 fraktet de 3 millioner tonn, 11,7% mindre enn i 2011. De utførte et transportarbeid på 1,3 milliarder tonnkilometer. De polskregistrerte lastebilene fraktet nest mest med 1,3 millioner tonn gods, 8,6% mer enn året før.
Økt kabotasje
Fra 2011 til 2012 økte kabotasjetransporten i Norge fra 505.400 tonn til 597.600 tonn. Dette er en økning på 35 % siden 2011 og på 43,4% siden 2008.
Danskregistrerte lastebiler utførte mest kabotasjekjøring i Norge i 2012 med 143.200 tonn.
Kabotasjetransporten har imidlertid en beskjeden andel av transportmengden innenlands, kun 0,3%.
Tallene viser kun den lovlige delen av kabotasjetransporten, de tre turene som gjøres innen sju dager fra kjøretøyet kom inn i Norge. Den ulovlige kabotasjevirksomheten er selvsagt ikke registrert.