Vil omorganisere hele jernbanesektoren
NSB mener at norsk jernbane bør deles inn to aksjeselskap.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det ene skal ha ansvaret for å drifte, bygge ut og utvikle infrastrukturen. Det andre skal være et kommersielt selskap som jobber med lønnsomhet og avkastning.
– Det er behov for en gjennomgang av hvordan jernbanesektoren er organisert. En ny løsning må sikre kundene et bedre tilbud i fremtiden og mer effektiv bruk av ressursene, sier konsernsjef i NSB, Geir Isaksen.
– Vi blir stadig flere mennesker og hver dag står biler støtfanger mot støtfanger i rushtiden. Veksten i befolkningen gir et økt transportbehov og vi må sørge for å skape de gode kollektive løsningene, sier Isaksen.
Målet med løsningen er å gi kundene et bedre tilbud.
Et veiskille
Isaksen mener jernbanen i Norge står foran et veiskille. Den nye regjeringen har signalisert at de ønsker konkurranse på norske skinner. Også EU-krav vil påvirke jernbanesektoren i fremtiden.
- Vi tror det åpner muligheter for at jernbanen kan bli bedre. Vi mener det er nødvendig å gjøre større grep for å sikre at kundene får et bedre tilbud i fremtiden. Det gjøres store investeringer i sektoren. En fremtidig løsning må legge til rette for at vi får mest mulig ut av de investeringene som gjøres, sier Isaksen.
Dette er prinsippene NSB har kommet fram til:
- Investeringer i tog og infrastruktur må henge sammen. Utbygging, drift og vedlikehold av infrastruktur må samordnes med investeringer i tog, slik at vi klarer å dekke framtidens behov.
- Vi må sikre klare ansvars- og myndighetsforhold. De ulike delene av jernbanen må stå i klare og forretningsmessige kontraktsforhold til hverandre.
- Vi må skille tydelig mellom offentlige oppgaver og konkurranseutsatt virksomhet. Og det må være en tydelig arbeidsdeling mellom eier, styre og administrasjon.
- Det må være tydelige mål og klare krav til avkastning. Jernbanevirksomhetene må struktureres som aksjeselskap og sikres langsiktig finansiering av investeringer og drift.
- Jernbanens utvikling må ses sammen med lokale og regionale planer for by- og stedsutvikling. Vi må ha kollektive knutepunkter som styrker samordningen mellom tog og andre kollektive løsninger.