Her starter Askos sjødroner reisen mot Norge
Askos to autonome skip, som skal krysse Oslofjorden, er lastet om bord på et skip i India og er underveis til Norge.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Allerede i høst skal Asko Maritime begynne driften av to autonome skip mellom Moss og Horten. De to såkalte sjødronene er sammen med Yara Birkeland starten på ubemannet skipsfart i norske farvann.
Sjødronene har det siste året vært under bygging ved Cochin Shipyard i India, og i slutten av juni var det overleveringsseremoni. Der var blant annet Asko Maritimes CEO, Kai Just Olsen til stede.
– Fartøyene er ikke store, men har teknologi om bord, som har gitt utfordringer for alle i byggeperioden. De utfordringene er blitt løst og arbeidet har gitt oss erfaring og kompetanse som blir verdifull i tiden som kommer, sa Just Olsen i sin tale.
Utfordrende bygging
Byggingen har vært vanskelig med tanke på covid-19 og globale logistikkutfordringer, som har påvirket kostnaden og skapt leveringsproblemer for verftet.
– Det er imponerende hvordan Cochin har løst disse utfordringene i byggeperioden. Vi må også nevne Kongsberg Maritime som står for mye av teknologien, som har vær til stede her og arbeidet, sa Just Olsen.
Skipene ble forrige uke lastet om bord i spesialfartøyet Yacht Servant, som er spesialdesignet til å frakte andre skip og fartøy. Yacht Servant har forlatt havna i India, og er i skrivende stund i Kandla, en annen indisk havn, for å laste vindmølleblader som skal til Portugal, før seilasen mot Europa starter.
Dåp i august
Sjødronene er ventet til Horten Havn tidlig i august, og skal døpes i Moss den 11. august. I løpet av høsten skal de settes i drift mellom Moss og Horten, og oppgaven blir i hovedsak å frakte Askos egne trailere over Oslofjorden.
- De kommer i begynnelsen av august, men de er ikke helt ferdig. Det skal gjøres ferdig en del arbeid her når de kommer. Så regner vi med at den ene kan komme i drift i uke 38, forteller Kai Just Olsen til MT.
Når alt er på plass skal de to fartøyene kjøre helt uten folk om bord mellom Horten og Moss. Det er imidlertid et par år unna. De første to årene er tanken at det skal være et mannskap på to om bord. Å føre et slikt fartøy med kun to personer om bord krever også ekstra godkjenninger.
Hel-autonomt fra 2024
Etter hvert skal mannskapsfunksjonene gradvis overføres til Massterlys kontrollsenter i Horten. For å få tillatelse til å drive helt autonomt må Asko Maritime først demonstrere at autonom drift er trygt. Går alt etter planen, kan de første helautonome turene finnes sted i 2024.
Fartøyene kommer til å gå fire rundturer daglig mellom Horten og Moss fra starten, mens kapasiteten er på åtte turer. Hvert fartøy har plass til 16 standard traller, og er konstruert for å både være billigst mulig å bygge, være lettest mulig og ha så lite motstand i vannet som mulig.