EN AV DE FØRSTE: Toyota Proace Max har akkurat dukket opp på norske veier og nå er varebilen offisielt lansert i Norge.

Toyotas største noensinne

RØYKENBADET: Toyota Norge lanserer sin største varebil noensinne i Norge som diesel eller batterielektrisk.

– Med denne lanseringen tar vi enda et steg for å imøtekomme behovene til norske yrkesbilsjåfører, og vi har store forventninger til den elektriske varianten av Proace Max som har klasseledende rekkevidde, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge i en pressemelding.

42 mil oppgitt rekkevidde

Den batterielektriske varebilen har en rekkevidde på opptil 420 km (WLTP-kombinert syklus). Takket være et batteri på hele 110 kWt er det er rekkevidde nok til at bedrifter kan dekke lokale reiseruter uten å måtte lade hver dag. Lading til 80 % med et 150 kW hurtigladesystem tar rundt 55 minutter. Bilen har en ombordlader som håndterer AC-lading med 11 kW.

TOYOTA-RATT: Multifunksjonsrattet er en positiv detalj i kupeen.

Varebilen lages i samarbeid med Stellantis og er i bunn og grunn den samme som Peugeot Boxer, Fiat Ducato, Opel Movano, Citroën Jumper, Vauxhal Movano i Storbritannia og RAM Promaster i USA. Da AT testet Peugeot e-Boxer i sommer virket rekkevidden lovende.

 Totalvekt 4,25 tonn

Maksimal ytelse er oppgitt til 272 hestekrefter, og MaxElectric har et maksimalt dreiemoment på 410 Nm. Modellen blir registrert som lastebil med en totalvekt på 4250 kg. 

L3H2-varianten har en nyttelast på 1229 kg og en maksimal hengervekt på 2400 kg. 

Den største varianten L4H3 har et varerom på hele 17 m3. Selv om bilen er registrert som lastebil, kan den kjøres av personer i næring med førerkort klasse B.

 2,2 diesel

Èn dieseldrivlinje er tilgjengelig fra lansering, med 180 hestekrefter og automatgir med 8 trinn. Den største dieselmodellen (L4H3) har en hengervekt på inntil 3000 kilo.

 Siste brikken

Pawlak forteller at med Proace Max på plass, har Toyota nå en komplett flåte som dekker alle behov innen lette nyttekjøretøy. 

ELEKTRISK FØRST: Det er elektrisk versjon av Proace Max Toyota Norge får inn først.

– Dette var den siste brikken som faller på plass hos Toyota Professionals sin satsing i Norge og den nye modellen gir norske bedrifter større fleksibilitet og valgmuligheter i alle størrelser og segmenter.

Priser

Proace Max Electric leveres i to forskjellige lengder og høyder, med en startpris fra 843.300 kr inkl. mva.

Proace Max med dieselmotor har en startpris på kr 829.400 inkl. mva og tilbys i to lengder og høyder fra lansering:

De store Toyota-varebilene kommer til Norge med tregulv som standard, og den kan leveres med sidepaneler, takpaneler og komfort skillevegg som tilbehør. Bilen tilbys med et bredt utvalg av tilbehør og flere nyttige tilpasningsmuligheter. 

Planbil og chassis

FLERE VERSJONER: Proace Max Electric leveres i to forskjellige lengder og høyder, med en startpris fra 843.300 kr inkl. mva.

Fra første kvartal 2025 vil det åpnes for bestilling av planbil med og uten tipp - og chassisversjoner. For ytterligere spesialtilpasninger samarbeider Toyota i Norge med Lafinto, som leverer tilpassede løsninger tilpasset norske virksomheters behov.

Elektrisk "lastebil"

Proace Max kassebil registrert som lastebil leveres med fartsskriver som standard. Kjøretøyet har en totalvekt over 3500 kilo, men ikke over 4250 kg. Innehaver av førerkort klasse B kan føre bilen i næring. Kjøring med tilhenger krever C1E førerkort. Maksimal hastighet er begrenset til 90 km/t.

 Proace Max er allerede tilgjengelig for bestilling, og første leveringer er ventet i høst og AT har allerede vært ute å kjørt en av de første norskregistrerte bilene.

Powered by Labrador CMS