–
Med denne lanseringen tar vi enda et steg for å imøtekomme behovene til norske
yrkesbilsjåfører, og vi har store forventninger til den elektriske varianten av
Proace Max som har klasseledende rekkevidde, sier Piotr Pawlak, administrerende
direktør i Toyota Norge i en pressemelding.
42 mil oppgitt rekkevidde
Den
batterielektriske varebilen har en rekkevidde på opptil 420 km (WLTP-kombinert
syklus). Takket være et batteri på hele 110 kWt er det er rekkevidde nok til at
bedrifter kan dekke lokale reiseruter uten å måtte lade hver dag. Lading til 80
% med et 150 kW hurtigladesystem tar rundt 55 minutter. Bilen har en
ombordlader som håndterer AC-lading med 11 kW.
Varebilen lages i samarbeid med Stellantis og er i bunn og grunn den samme som Peugeot Boxer, Fiat Ducato, Opel Movano, Citroën Jumper, Vauxhal Movano i Storbritannia og RAM Promaster i USA. Da AT testet Peugeot e-Boxer i sommer virket rekkevidden lovende.
Totalvekt 4,25 tonn
Maksimal
ytelse er oppgitt til 272 hestekrefter, og MaxElectric har et maksimalt
dreiemoment på 410 Nm. Modellen blir registrert som lastebil med en totalvekt
på 4250 kg.
L3H2-varianten har en nyttelast på 1229 kg og en maksimal
hengervekt på 2400 kg.
Den største varianten L4H3 har et varerom på hele 17 m3.
Selv om bilen er registrert som lastebil, kan den kjøres av personer i næring med
førerkort klasse B.
2,2 diesel
Èn dieseldrivlinje er
tilgjengelig fra lansering, med 180 hestekrefter og automatgir med 8 trinn. Den
største dieselmodellen (L4H3) har en hengervekt på inntil 3000 kilo.
Siste brikken
Pawlak
forteller at med Proace Max på plass, har Toyota nå en komplett flåte som
dekker alle behov innen lette nyttekjøretøy.
– Dette var den siste brikken
som faller på plass hos Toyota Professionals sin satsing i Norge og den nye
modellen gir norske bedrifter større fleksibilitet og valgmuligheter i alle
størrelser og segmenter.
Priser
Proace Max Electric leveres i to forskjellige lengder og høyder, med en startpris fra
843.300 kr inkl. mva.
Proace Max med dieselmotor har en startpris på kr 829.400 inkl. mva og tilbys i to
lengder og høyder fra lansering:
De store Toyota-varebilene kommer til Norge med tregulv som standard, og den kan leveres med
sidepaneler, takpaneler og komfort skillevegg som tilbehør. Bilen tilbys med et
bredt utvalg av tilbehør og flere nyttige tilpasningsmuligheter.
Planbil og chassis
Fra første
kvartal 2025 vil det åpnes for bestilling av planbil med og uten tipp - og chassisversjoner. For
ytterligere spesialtilpasninger samarbeider Toyota i Norge med Lafinto, som
leverer tilpassede løsninger tilpasset norske virksomheters behov.
Elektrisk "lastebil"
Proace Max kassebil registrert som lastebil leveres med fartsskriver som standard.
Kjøretøyet har en totalvekt over 3500 kilo, men ikke over 4250 kg. Innehaver av
førerkort klasse B kan føre bilen i næring. Kjøring med tilhenger krever C1E
førerkort. Maksimal hastighet er begrenset til 90 km/t.
Proace Max er allerede tilgjengelig for
bestilling, og første leveringer er ventet i høst og AT har allerede vært ute å kjørt en av de første norskregistrerte bilene.