De mest leste logistikk-sakene i 2023
Store lagerbygg, jobb-bytter, infrastruktur-kriser og oppkjøp er blant de meste populære sakene på MTlogistikk.no i 2023.
2023 har definitivt vært et hendelsesrikt år i Logistikk-Norge. Det merker vi i redaksjonen til Moderne Transport og Logistikk Inside godt. For det har vært mer enn nok å skrive om.
Både globale og nasjonale hendelser påvirker varestrømmene i stor grad. Når dette skrives like før jul er det dramatikken i Rødehavet som preger nyhetsbildet. Sivile handelsskip blir angrepet av Houthi-militsen fra Jemen som en følge av konflikten mellom Israel og Palestina. Dermed strupes kanskje den viktigste arterien i internasjonal handel, sjøveien mellom Asia og Europa. Les mer om dramatikken i Rødehavet på Logistikk Insides temaseksjon.
Vi er imidlertid oss selv nærmest her i Norge, noe som viser seg i topp-ti-listen over de mest leste sakene på mtlogistikk.no i år. Her handler det om store utbygginger, jobb-bytter, oppkjøp, det grønne skiftet og ikke minst strupingen av en av Norges viktigste transportårer, nemlig Dovrebanen. Dovrebanen ble stengt da ekstremværet Hans røsket med seg Randeklev bro ved Ringebu og sørget for at togtrafikken mellom Østlandet og Trøndelag og Nordvestlandet stoppet opp.
Nedenfor har vi samlet de ti mest leste artiklene på MTlogistikk.no fra i år. Rett nok har vi luket ut noen saker, nemlig native-artiklene (eller content marketing-artiklene om du vil) levert av vårt interne byrå Native Media. Dette er merkede reklame-artikler betalt av annonsørene, men som likevel kan ha en bred appell og være interessante for våre lesere. Native-artiklene blir svært godt lest, men vi føler likevel det er riktig å luke dem ut av topp 10-lista. Native-artiklene kan du for øvrig finne her.
Topp 10
Den mest leste artikkelen i år handler om en av Norges mest logistikkintensive selskaper, Ahlsell, som flytter til et nytt gigantisk lager på Eidsvoll:
Geir A. Mo har vært en tydelig stemme i norsk transportbransje gjennom sin rolle som leder i Norges Lastebileier-Forbund i 11 år. Da han i sommer uventet sa takk for seg, vekket det oppsikt:
Randeklev bro på Dovrebanen ved Ringebu kollapset og disrupterte norsk logistikk i august. Da det kom en enorm kran som skulle hente broen opp av Gudbrandsdalslågen, fikk Toten Transport jobben med å frakte krana fra Oslo Havn til Ringebu. Tøffe bilder gjorde at den saken ble klikket hardt på:
Brokollapsen på Ringebu er kanskje den isolert sett viktigste logistikk-relaterte nyheten i Norge i år. Næringspolitisk direktør i NHO Logistikk og transport Ole Andras Hagens kronikk om hvor lang tid de kan ta å få i gang trafikken å jernbanen igjen, ble også lest med interesse av MT-lesere.
Det grønne skiftet i transportbransjen er sannsynligvis det vi skriver mest om, og ingen selskaper med respekt for seg selv eller kloden sender ut en pressemelding om noe som helst, uten at det nevnes noen grønne tiltak. Mange sjåfører er imidlertid skeptiske til å kjøre elektriske biler, noe som ofte gjenspeiles innspill fra kommentarfeltets trofaste krigere med bakgrunn fra livets harde skole. Men hos Verdalskalk, som har kjørt elektrisk vogntog på 66 tonn siden mars, er sjåførene strålende fornøyde:
Litra og Leiv Sand Transport er to solide, norske transport-navn. Når det ene da kjøper det andre, er det en stor nyhet:
Inger-Lovise Fjellgaard og Heidi Grande er to unge norske entreprenører som har startet Hera Solutions. Selskapet satser på å lage den foretrukne løsningen for elektroniske fraktbrev, og fikk lov å presentere selskapet sitt under Transport & Logistikk på Lillestrøm i september:
Holland Norway Lines startet med friskt mot i 2022 med ferge mellom Kristiansand og Nederland. Fergen ga et godt til bud til norske transportører som ville komme langt ned på Kontinentet med sin last. Men problemene startet da man måtte bytte havn fra Eemshaven til Cuxhaven og Emden i Tyskland. Etter hvert ble problemene for store, og i september gikk rederiet konkurs.
Det slo ned som en bombe da svenske GreenCargo sent på høsten 2022 annonserte at de ikke orket å kaste bort mer penger på å kjøre godstog i Norge. Men den enes død, den andres brød. Det ferske selskapet Onrail, som inntil da kun kjørte godstog mellom Oslo og Åndalsnes, kastet seg rundt og mangedoblet sin operasjon:
I Moderne Transport tester vi alt som kan rulle og gå av varebiler i det norske markedet i vår faste Oslo-runde. Den bile som det er vist mest interesse for i år er VW ID. Buzz Cargo, som vår tester Torbjørn Eriksen ble svært så imponert av: