Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Langt gods i smale ganger er en god lagerløsning, men kan by på utfordringer med skader siden manøvreringen kan være krevende. Med sitt nye Aisle Entry Assist System vil Hubtex løfte sikkerheten og effektiviteten.

Mindre skader og smalere ganger med nytt sensorsystem

STUTTGART: Med Hubtex nye system kan truckene sette opp farten og redusere skader på både last, truck og inventar.

Publisert Sist oppdatert

Truckleverandøren Hubtex har utviklet et sensorbaserte innkjøringsassistent for smalgangslager – Aisle Entry Assist System. Systemet, som kan installeres på alle Hubtex’ PhoeniX-modeller, hjelper operatører med å manøvrere sidelastere presist inn i trange reoler uten kollisjon.

– Vi har hatt kunder som har hatt utfordringer med skader på trucker og reoler. Det har vært et tema i årevis, og vi har jobbet med kundene våre og funnet frem til denne løsningen, sier Thomas Schmitt i Hubtex.

– Kan øke hastigheten

Vi møter ham på Hubtex’ stand på LogiMAT sammen med Jan Ove Ekerhaugen, salgssjef hos den norske Hubtex-importøren Brubakken. Ekerhuagen har tro på at løsningen kan både redusere kostnader som følge av skader, men også øke effektiviteten.

Thomas Schmitt (til venstre) i Hubtex, setter pris på et godt samarbeid med Jan Over Ekerhaugen og Brubakken i Norge.

– Det med hastighet i smalganger er en utfordring. VNA-maskinene går gjerne sakte og bruker mye tid. Med en halvautomatisk løsning går trucken rolig inn i gangen, og så er det «full fart», sier Ekerhaugen.

Løsningen bruker en 2D lidar-sensor som justerer truckens posisjon i forhold til innkjøringssonen, noe som øker sikkerheten og reduserer skader på både last, reoler og maskiner. Systemet finnes i to versjoner: en frittstående variant og en integrasjon med Hubtex’ fotgjengersikkerhetssystem, som gir kostnadsfordeler ved gjenbruk av eksisterende sensorer.

Utnytter arealet bedre

Med systemet på truckene vil deg også være mulig å gjøre kjøregangene enda smalere enn i dag, og dermed gjør det mulig å utnytte lagerarealet bedre. Schmitt tror at denne typen løsning blir uunnværlig i nær fremtid.

– Mange kommer ikke til å kjøpe slike trucker uten dette systemet i fremtiden, mener han.

Ekerhaugen forteller at det har vært interesse for systemet i Norge allerede, blant annet fra olje- og gassindustrien. Disse har tradisjonelt lagret mye langt gods uten, men ønsker stadig oftere å lagre innendørs både av sikkerhetshensyn og for å ikke utsette godset for stadig mer ekstremvær.

Ny flåtestyring

På LogiMAT presenterte Hubtex en ny flåtestyringspakke som gir kunder fjerntilgang til sanntidsdata for truckflåten. Tidligere var dette kun tilgjengelig for fjernvedlikehold, men nå får brukere en sentral oversikt over kjøretøydata, energiforbruk og produktivitet. Systemet gir også mulighet for kontroll av fysisk tilgang, registrering av skader og individuell førertildeling via PIN-koder eller transpondere.

Den nye løsningen kan bestilles til alle Hubtex-modeller og ettermonteres på mange eksisterende trucker. Plattformen er tilgjengelig via app eller nettleser. Hubtex kombinerer dermed avansert integrasjon med brukervennlig flåtestyring, noe som gir økt sikkerhet, redusert vedlikeholdskostnad og bedre utnyttelse av truckflåten.

Powered by Labrador CMS